Inlagsleden – med bro över järnväg är ett av flera exempel som tydligt visar att Teknik saknar kompetens när det gäller väg- och broprojekt. Gående och cyklister ska erbjudas en säker passage här.
Jag har gedigen erfarenhet av väg och broprojekt på Vägverket/Trafikverket. Har haft kontakt med PL (projektledare) Trafikverket och PL kommun sedan 2019 om pågående studier för en bättre passage över järnvägen.
Jag har informerat Teknik på plats att barriärer typ GPLINK måste sättas upp och skilja biltrafik från fotgängare snarast (detta gjordes för tre år sedan).
I ett sådant här projekt över järnväg ansvarar Trafikverket för projektering och byggnation efter att kommunen beställt detta av Trafikverket. Trafikverket anlitar konsult och entreprenör.
Dialog sker löpande mellan Trafikverket och projektledare på kommunen. Man ska börja med en förstudie, där man undersöker vilka alternativ som kan finnas. Bredda befintlig bro, bygga separat ny bro för gång och cykel till exempel. Vad är livslängden på befintlig bro?
Detta har man inte gjort utan man har först hållit på i flera år med alternativet ny bro. Detta blev för dyrt. Då undersöker man breddning av befintlig bro i flera år. Detta går inte på grund av hur befintlig bro är byggd. Nu skall man kolla hur mycket man kan bredda befintilig bro som är okej.
Detta arbetssätt visar tyvärr på nonchalans mot oss som bor i Kolla, Hammerö med mera. Har nyligen talat med PL Trafikverket. PL kommun och enhetschef för planering och utformning har jag också talat med. Man har pausat projektet. Detta är ofattbart.
Jag kräver nu igen att barriärer placeras omgående på bro/väg för att kunna gå trafiksäkert där. Kommunen har inget val. Man blir tvungen att bygga en bro för gång och cykel. En ny arena ska byggas vid simhall/ishallar. Besökare till den ska också kunna gå eller cykla dit från exempelvis Hammerö.
Att kommunen missat bro för gång och cykel när man planerade Kolla Parkstad är helt obegripligt.
Jan Alfredsson (KB)
Eventuell koppling till vaccin utreds inte
Protesterar mot att göra Hamravallen till företagsområde
"Jag tänkte att ingen skulle tro mig"
Helander vill skapa traditioner vid slottet
Sven Johansson såg en Daimler Empress Saloon från 1951 för första gången på Heden som 18-åring. Den gjorde rejält intryck och återkom i tankarna många gånger genom åren. Så dök den upp i en motortidning till salu och blev äntligen hans 1998.