DEBATT 2024-12-23 KL. 10:00

Debatt: Hållbara transporter kostar – dags att Hallands politiker är med och betalar

Debatt: Hållbara transporter kostar – dags att Hallands politiker är med och betalar
"Självklart måste betalningsviljan komma både från offentlig och privat sektor, men anledningen till att det förstnämnda bör vara drivande är att det är de som sätter målen," skriver debattörerna. Foto: Press/Pixabay

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Sveriges transportföretag har tagit på sig ledartröjan i omställningen för ett fossilfritt Sverige. Tyvärr lämnas de alldeles för ofta ensamma med notan, när politiker som trots högt ställda klimatmål, inte vill vara med att betala.

I Transportföretagens senaste hållbarhetsrapport framgår att åtta av tio företag i branschen värderar hållbarhetsarbetet, men bara fyra procent anser att politiken ger dem tillräckliga förutsättningar för att lyckas. Omställningen kostar pengar – i inköp av elfordon, utbyggd laddinfrastruktur och annat som krävs för att ställa om till fossilfria transporter. Därför är det anmärkningsvärt att politiskt styrda aktörer som stat, myndigheter och kommuner inte vill betala för hållbara tjänster i den mån som krävs för att företagen ska se det lönt att investera i exempelvis elfordon. I synnerhet sett till de ambitiösa klimatmål politikerna satt upp.

Självklart måste betalningsviljan komma både från offentlig och privat sektor, men anledningen till att det förstnämnda bör vara drivande är att det är de som sätter målen.

Offentlig sektor upphandlar varje år för 900 miljarder kronor, varav en betydande andel innefattar någon form av transporter.

Utöver betalningsvilja måste politikerna också ställa relevanta krav vid upphandlingarna, vilket kräver en god dialog med branschen. Alltför ofta ställs irrelevanta och onödiga påbud som vilka färger bussarna ska ha, eller hur tygmönstren på sätena ska se ut.

När hållbara transporter som uppfyller ändamålsenliga krav väl har premierats, måste detta följas upp. Någon måste ställa sig frågan, lever de upp till kraven som de har förbundit sig till? Ett gott exempel på hur rätt kravställning kan se ut är certifieringen Fair Transport, där transportföretag redan idag redovisar sina hållbarhetsåtaganden.

Transportbranschen står alltså redo att fortsätta leda utvecklingen mot ett mer klimatneutralt Sverige. Men så länge de inte ser att kunden är villig att betala för det, kommer de inte kunna fortsätta. Det är dags för politikerna och deras offentligt styrda aktörer att visa handling bakom de gröna orden och lätta på plånboken.

Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen

Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef, Transportföretagen



Nya satsningar ska leda till säkrare utryckningar
NYHETER 2025-11-25 KL. 11:20

Nya satsningar ska leda till säkrare utryckningar

Stort mörkertal när det gäller hot och våld mot ambulanspersonal

Från ångest till att inspirera tusentals – Nathalies resa
NYHETER 2025-11-24 KL. 20:15
Premium

Från ångest till att inspirera tusentals – Nathalies resa

Släpper boken: "Vägen hem till ditt hjärta"

SPORT 2025-11-24 KL. 18:00
Premium

"Jag fick till det när det gällde som mest"

Den tunga säsongen fick nästan drömslutet

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | SPORT 2025-11-26 KL. 10:22
Skarpskytten har tagit en paus

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Från ångest till att inspirera tusentals – Nathalies resa

Från ångest till att inspirera tusentals – Nathalies resa

Nathalie Steffner, 33, hade det många drömmer om. Villa, familj och företag. Utifrån såg livet nästintill perfekt ut, men inuti var det tomt och ångesten var stor. Var det här verkligen så livet skulle bli? Nej, inte för Nathalie. – Det har varit en resa, säger Nathalie som idag är en av Sveriges mest uppskattade mentala coacher.