Sveriges transportföretag har tagit på sig ledartröjan i omställningen för ett fossilfritt Sverige. Tyvärr lämnas de alldeles för ofta ensamma med notan, när politiker som trots högt ställda klimatmål, inte vill vara med att betala.
I Transportföretagens senaste hållbarhetsrapport framgår att åtta av tio företag i branschen värderar hållbarhetsarbetet, men bara fyra procent anser att politiken ger dem tillräckliga förutsättningar för att lyckas. Omställningen kostar pengar – i inköp av elfordon, utbyggd laddinfrastruktur och annat som krävs för att ställa om till fossilfria transporter. Därför är det anmärkningsvärt att politiskt styrda aktörer som stat, myndigheter och kommuner inte vill betala för hållbara tjänster i den mån som krävs för att företagen ska se det lönt att investera i exempelvis elfordon. I synnerhet sett till de ambitiösa klimatmål politikerna satt upp.
Självklart måste betalningsviljan komma både från offentlig och privat sektor, men anledningen till att det förstnämnda bör vara drivande är att det är de som sätter målen.
Offentlig sektor upphandlar varje år för 900 miljarder kronor, varav en betydande andel innefattar någon form av transporter.
Utöver betalningsvilja måste politikerna också ställa relevanta krav vid upphandlingarna, vilket kräver en god dialog med branschen. Alltför ofta ställs irrelevanta och onödiga påbud som vilka färger bussarna ska ha, eller hur tygmönstren på sätena ska se ut.
När hållbara transporter som uppfyller ändamålsenliga krav väl har premierats, måste detta följas upp. Någon måste ställa sig frågan, lever de upp till kraven som de har förbundit sig till? Ett gott exempel på hur rätt kravställning kan se ut är certifieringen Fair Transport, där transportföretag redan idag redovisar sina hållbarhetsåtaganden.
Transportbranschen står alltså redo att fortsätta leda utvecklingen mot ett mer klimatneutralt Sverige. Men så länge de inte ser att kunden är villig att betala för det, kommer de inte kunna fortsätta. Det är dags för politikerna och deras offentligt styrda aktörer att visa handling bakom de gröna orden och lätta på plånboken.
Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen
Tina Thorsell, Samhällspolitisk chef, Transportföretagen
"Då får vi fler som söker till den branschen"
Byggrätter i Kyvik skapar olika falanger
"Det finns en marknad här för deras affärer"
Myndigheter samarbetar för att stoppa grova våldsbrott hos unga
Drömmar har funnits, glidtacklingar har gjorts och måljublen har tynat ut. Den sista domarsignalen i årets seriespel är blåst så nu kan två stolpskott ta på sig ansvaret och säga var ribban ska ligga för årets prestation. Här kommer NH-sportens matiga betyg på fotbollsklubbarna del 2.