Hustrun och jag brukar varje nyår resa till vänner i Ängelholm, vi har hittills alltid rest med bil.
Nu tänkte vi bryta resemönstret och ta tåget och dessutom resa med första klass. Vi bokade biljetter och var på plats på perrongen i Kungsbacka i god tid innan avresan 12.59 på nyårsafton.
Öresundståget 1095 kom in, vår vagn nummer 11 var belägen bakom loket så vi hade en bit att promenera för att komma fram till rätt vagn. Det var rätt mycket folk på perrongen till att börja med, men det tunnades av och snart stod vi ensamma på perrongen.
Då stängs dörrarna med stor kraft, vi kunde inte öppna dem och tåget kör iväg. Ingen tågpersonal var synlig. Jag fick gå hem och hämta bilen och vi fick resa med bil tur och retur. På sedvanligt sätt.
Jag kontaktade kundservice på Öresundståg och blev hänvisad till kundservice på Västtrafik som har ansvaret. Där kom jag i kontakt med ett antal medarbetare på kundservice under några dagar som ville få mig att fylla i en blankett för ”Förseningsersättning”. Det var ju inte mitt ärende, vi blev ju inte ombordsläppta, tåget körde iväg utan oss och det var ingen tågpersonal på perrongen som såg vår belägenhet.
Till sist hamnade jag hos Utredning kundärenden. De angav i mejl att Västtrafik bara ersätter förseningar. Mitt krav är att få tillbaka mina kostnader för biljetter, 1 548 kronor.
Jag berättade detta för ett grannpar. De skakade på sina huvuden och berättade att de hade bokat biljetter för fem personer mellan Kungsbacka och Köpenhamn i höstas. När de skulle gå ombord i Kungsbacka upptäckte de att deras vagn var låst, de fick sitta men mest stå hela resan, med var ett barn på ett par år.
Det är förvånande och rent av upprörande att Västtrafik anser att deras rykte inte är värt mer än mitt krav på återbetalning av biljettkostnaden 1 548 kronor.
Besviken resenär
Svar: Tack för din insändare. Vi beklagar att din resa inte gick som den skulle, det är förstås extra tråkigt att det blev så på en dag som nyårsafton. Vi har undersökt omständigheterna och tittat på avgången i fråga och ser att tåget stannat vid stationen som det skulle, för att släppa av och på resenärer. På tåget kan man gå på vilken vagn som helst och sen gå igenom tåget till sin vagn och plats. Man behöver alltså inte gå på rätt vagn från utsidan. Det är viktigt att våra tåg avgår i tid, för att resenärer ska komma i tid till sina resmål och hinna med eventuella byten.
Vi ersätter resenärer om de blir minst 20 minuter försenade på grund av oss i kollektivtrafiken. Därför kan vi tyvärr inte ersätta dig för dina uteblivna biljetter, som du inte kunde använda för att ni inte gick ombord innan tåget avgick.
Vi hoppas att du trots detta ger kollektivtrafiken en ny chans och att det kommer fungera bättre för er framöver.
Malin Linekrans, chef för Kundservice på Västtrafik
Grannen Birgitta Tingdal uppmärksammade det historiska fyndet
Entusiastisk duo och arkeolog letar fornminnen i Alslövsbergen
Roger Larsson firar med öppet hus i Isladan
✔ Utebliven veckopeng ✔ Kylchocken i ishallsmatchen ✔ Det krävs för slutspel
✔ Vem de helst värvar ✔ Vilka åker ur ✔ Årets överraskning
Många har säkert undrat vad det är för ett litet hus som nyligen återställts vid Lindomemotet längs E6:an. Under våren tog den gamla smedjan form igen och påminner nu om gården som länge låg där.