Utvecklade webbutiken under coronatiden
När Kungsmässan byggde ut flyttade Jencic till den nya delen. Och trots att många inom handeln drabbats hårt under pandemin, valde klädbutikens ägare att tänka kreativt.
– Vi hade redan en webbutik men nu har vi haft möjlighet att utveckla den, säger Jenny Ohsol som tillsammans med Cecilia Lif driver butiken.
Butiken startade i Lindome 2012 och för cirka tre år sedan valde de att flytta den till Kungsmässan.
– Det är ett jättefint köpcentrum och vi ville vara här, säger Cecilia.
Tänker nytt
I våras flyttade Jencic in i sin nya lokal i köpcentrumet där de i huvudsak säljer damkläder men även ett mindre sortiment till herr. Jenny och Cecilia trivs och tycker att läget är bra, nära parkeringsdäcket, och gillar att lokalen är stor och luftig.
De upplever att centrumledningen varit lyhörd under pandemin som låtit butikerna begränsa sina öppettider och att kunderna tar sitt ansvar och håller avstånd.
– De kunder som känner sig oroliga har kunnat bokat tid i butiken, innan eller efter öppettid. De har också kunnat ringa oss och så har vi sprungit ut på parkeringen med deras varor som de sett på vår Facebook, Instagram eller i webbutiken, säger Cecilia.
Själva har de blivit sporrade av krisen och tvingats tänka nytt.
– Klart vi har varit oroliga men vi blir taggade istället och lägger in en växel till. Vi har utvecklats och börjat tänka på ett annat sätt, säger Jenny.
Sociala medier
De jobbar mycket med att marknadsföra sig på sociala medier. Små videosnuttar där de skojar till det lite, och de postar även mellan fem och tio bilder om dagen.
– Vi påminner våra kunder om att vi finns, säger Cecilia.
Det drar även kunder från hela landet till webbutiken som de också driver från den fysiska butiken på Kungsmässan. Under pandemin har den utvecklats till ett likvärdigt komplement till den fysiska butiken.
– Ja, försäljningen är 50–50. Tänk sedan när alla kunder är tillbaka i butiken och vardagen är lite mer som vanligt igen. Då vore det roligt att kunna ha en anställd som sköter webbutiken, säger Cecilia.
En hel del kunder kommer förbi under intervjun. En kund har lagt undan en halsduk hon sett på butikens Instagram. Vissa kommer in och handlar, andra tittar in för att säga hej.
– Många kommer in och stödköper för att de vill att vi ska vara kvar. Vi har världens bästa kunder, säger Jenny.
Och att helt gå över till webbutik, det kan de inte tänka sig.
– Nej, kombinationen gör butiken komplett. Det är detta vi brinner för, vi vill stå i butiken, säger de.
Läs mer:
Kreativa lösningar för att överleva krisen
Plattform för lokal handel
En keps för alla
Fler artiklar om lokal e-handel hittar du under Jobb & Pengar