Framtida lekplatser tävlar och ställs ut
Av Henrik Laurén
Ännu några dagar kan man på Kungsbacka bibliotek se hur hur dagens barn vill att morgondagens lekplatser ser ut. Modellerna är gjorda av elever i årskurs sex i Kullavikskolan och deltar i Chalmers årliga tekniktävling för skolelever.
Framtidens lekplats. Ett krävande och givande projekt, säger NO-lärarna Patricia Odbom och Adam Lindberg, som håller i trådarna för Kullavikskolans medverkan i Chalmers tekniktävling. Några av bidragen kan ses i huvudbiblioteket ännu detta veckoslut. FOTO: HENRIK LAURÉN
Cirka 70 skolor över hela landet deltar i årets tekniktävling. Uppdraget är att ta fram en idé och göra en modell av en framtida lekplats för sin närmiljö. Kravlistan är lång, bland annat ska lekplatsen vara kul, utmanande, pulshöjande och uppmuntra till att vara utomhus tillsammans. En lekplats för barn, ungdomar och vuxna.
– Eleverna har verkligen fått tänka till och arbeta tillsammans. Det handlar om miljötänk, hållbarhet, rörelse, hälsa och lagarbete. Det här är jättenyttigt, tangerar flera skolämnen och även den demokratiska processen. Alla är med och alla blir hörda.
Säger Patricia Odbom och Adam Lindberg, NO-lärare som hållit i trådarna för projektet i Kullavikskolan. Chalmers tekniktävling startade år 1993. Kullavikskolan har deltagit tidigare och även vunnit två gånger. Konkurrensen är hård och för vinnarlaget i årets tävling blir det ett fint förstapris, en 3D-skrivare och 5 000 kronor till klasskassan.
Årets tävling hålls digitalt och därför har några av Kullavikskolans lekparksmodeller och tävlingsbidrag kunnat ställas ut i Fyren. Utställningen pågår till och med söndag.