Alla dessa mejl som sköljer över en. De flesta ok, allt för många reklam och sedan spam från ljusskygga avsändare. Visst har man vant sig och lyckats spärra och filtrera bort de värsta, men några kommer ändå igenom periodvis.
Ibland kan man även misstänka att korrekta mejl är spam, vilket hände mig nyligen.
Vi var några kompisar från förr som semestrat, umgåtts och vandrat strax utanför Lissabon. Dit reste tre av oss gemensamt med flyg, hem skulle jag ta mig själv (ja jag vet, jag får leva med flygskammen men det var fem år sedan senast…)
Bokat hade jag gjort i våras, fått en massa mejl som bekräftade resan och förslag på uppgraderingar med mera. Flygbolaget i fråga sparade inte på utskicken.
Till saken hör att bokningen hade gått så lätt och fort att jag någon gång kom på mig med att undra om allting verkligen stämde. Men jo, vad jag kunde se fanns en plats reserverad för mig.
Dagen innan planet skulle lyfta söderut kom också ett mejl som det gör nuförtiden och som välkomnade till incheckning. Allt väl så långt.
Vi hade några väldigt trevliga dagar i solen och bergen och alldeles för snart var det dags för hemresa.
Även denna gång kom ett mejl för incheckning, men eftersom dagen var fylld av bad och cafébesök väntade jag till kvällen med att bekräfta och boka sittplats.
Då hade jag hunnit få ännu ett mejl från flygbolaget, där de för min ”bekvämlighets skull” redan hade checkat in mig.
Det hade jag aldrig varit med om förut, och något förundrad hörde jag mig för bland mina kompisar som inte heller kände igen det.
Men jag antog att allt var frid och fröjd.
Nästa dag på flygplatsen skulle jag lämna in min väska i självincheckningen och knappade in mitt bokningsnummer. Då kom kallduschen när jag på skärmen fick till svar ”Ingen sådan bokning finns”.
Väntade några minuter och prövade igen. Inte heller då gick det. Nu hade jag hunnit bli iskall – hur kunde jag vara så dum att jag gått på ”vi har checkat in åt dig-mejlet”?
Det är klart att det inte finns någon bokning, det hade ju gått så lätt att fixa allt, och av flygbolagets alla mejl, hur kunde jag veta att inte några var spam?
Efter några skakiga minuter fick jag tag på en vänlig personal som visste bättre. Mitt bokningsnummer började med 08 – och nollan var inte en nolla utan ett O (eller om det var tvärtom). Det borde jag kanske förstått ¬ – men otroligt skönt att det fanns en plats för mig på planet. Puh!
Lättad tog jag mig vidare och landade hemma i soffan på kvällen.
Så se upp med mejl – de man tror kan vara spam behöver inte vara det!
"Det blir kanske någon gliring"
Utemiljöerna i Kungsbackas förskolor ska utvecklas. Enligt Anna Alexandersson, som leder projektet, ska barnens utemiljöer stimulera till rörelse, lärande, kreativitet och lekglädje. Hon menar att behovet av att jobba med detta i kommunen är stort. – Det här är så viktigt, säger hon.