KRÖNIKOR 2024-03-01 KL. 14:00

Krönika: Bussresor med livet som insats

Av Stefan Pettersson

Krönika: Bussresor med livet som insats
Stefan Pettersson.

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Hur folk kör är ofta ett hett debattämne. Jag ser nästan dagligen bilister som gör korkade omkörningar i de långa köerna efter A-traktorer och mopedbilar. Mötande trafik måste väja och dubbla spärrlinjer är inte något hinder. Men de långsamma fordonens existens är inte temat för den här krönikan – utan den ska handla om busschaufförer. Jag har nämligen varit med om ett par hårresande exempel på vanvettig körning under det senaste året. Skådeplatsen är i samtliga tre fall Varbergsvägen.

Förra våren satt sonen i en buss på väg hem från skolan. När det blir uppförsbacke, strax före 80-skylten i södergående riktning, tycker chauffören att det är en bra idé att köra om en A-traktor. Ut över spärrlinjerna och vad händer då? Jo det blir ett möte! Den mötande bilisten har tack och lov sinnesnärvaro att köra ut på den parallella grusvägen och undviker därmed en frontalkrock. Vad hade hänt om bussen kraschat rakt in i bilen?

I december en snöig morgon med dåligt väglag fick en busschaufför för sig att köra om en A-traktor strax efter sista fartkameran in mot Kungsbacka. När bussen väl tagit sig om (efter att ha korsat spärrlinjer) så stannade den några hundra meter längre fram vid busshållplatsen nära Rolfsån! Snacka om att utsätta resenärerna för en totalt onödig risk.

Efter båda händelserna tänkte jag ringa till bussbolaget och skälla, men var väl lite för ”svensk” och struntade i samtalen.

Så i fredags. Frun och jag var på väg söderut och det var lång kö efter en A-traktor. I höjd med avfarten till Myra så beslutar sig en bilist för att ge sig om, trots möte. Strax efter så gör buss 742 exakt samma sak och tvingar mötande bilist att slicka vägrenen för att undvika en frontalkrock. Några hundra meter senare svänger bussen vänster mot Fjärås! Hur vårdslös får du egentligen vara som yrkeschaufför? Jag exploderade och tutade rejält när jag kom upp jämsides med bussen som då väntade på att få svänga. Frun ringde upp bussbolaget och jag förklarade klart och tydligt vad jag ansåg om bussföraren. Den jag pratade med skulle ta kontakt med föraren. Därefter har jag inte hört ett ljud, men jag hoppas att chauffören fick sig en rejäl uppläxning.

Nu har jag inte tänkt starta någon häxjakt på busschaufförer, men det verkar uppenbart att vissa saknar kompetens att köra buss.

Ha en trevlig helg.

Stefan Pettersson, chefredaktör



Tuff omställning när cancern tog Kristins sångröst
NYHETER 2025-05-08 KL. 21:00
Premium

Tuff omställning när cancern tog Kristins sångröst

Hanhalsbon har skapat en föreläsning om vägen tillbaka

Spelet bakom värvningarna
BANDY 2025-05-08 KL. 14:00
Premium

Spelet bakom värvningarna

✔ Dissen mot rivalen ✔ Sommarbandyskolan ✔ Värvningen de missade

Två barn som inte kunde simma kom bort i badhus
NYHETER 2025-05-08 KL. 07:45
Premium

Två barn som inte kunde simma kom bort i badhus

IVO har granskat händelsen

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | NYHETER 2025-05-09 KL. 19:00
Pysselbok ska lära barn om hotad fisk
Premium | KRÖNIKOR 2025-05-09 KL. 13:30
Krönika: Hurra för Europa!

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Kungsbackagäng bärgade tyskt krigsflyg ur isen

Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.