Den dramatiska utvecklingen inom AI-teknik öppnar dörrarna till helt nya möjligheter för det svenska näringslivet. Tekniken har blivit oumbärlig i många branscher, inte minst IT- och SEO-företag. Men det är inte alla branscher och företag som anammat tekniken fullt ut.
Mellan 2023 och 2024 ökade användningen av AI bland företag med över tio anställda från 10,4 % till hela 25,2 %, enligt statistik från SCB. Allt fler verkar således inse hur stor potential AI har, som grund för optimeringar och bättre beslutsfattande.
Med tillväxten följer dock också utmaningar. Trots att allt fler företag investerar i AI saknar en stor andel en tydlig strategi för hur tekniken ska implementeras på ett bra sätt. Microsofts Work Trend Index visar att 61 % av Sveriges företagsledare oroar sig för att deras organisation inte har någon konkret AI-vision.
Framgångsrika branscher – IT- och SEO-företag i topp
Inom IT-branschen och bland företag inom olika typer av marknadsföring används AI-frekvent. Inom exempelvis sökmotoroptimering (SEO) är AI ett oumbärligt verktyg som används för att analysera söktrender och utveckla strategier för ökad synlighet online. Därtill finns exempelvis företag som Increv.co, som lanserat en egen AI-chatbot som förklarar hur SEO fungerar och ger personaliserade råd.
Sveriges IT-sektor och tjänsteföretag är branscher som har etablerat sig som föregångare vad gäller användningen av artificiell intelligens. Framgångarna bygger på att man i dessa branscher ofta är snabb på att anpassa sig till teknik i utveckling.
Det är dessa företag som tillämpar AI för annat än automatisering, enligt SCB. Det används i stället för att skapa strategiska lösningar som driver nyskapande och ger ökat kundengagemang. Inom marknadsföring används AI för sådant som att analysera konsumentbeteenden med syftet att kunna skapa personligt inriktade kampanjer.
Vad gäller IT-företagen så har de varit snabba med att implementera generativ AI för att effektivisera och förbättra sina tjänster. Framgångarna beror till stor del på en kombination av teknisk infrastruktur, tillgång till datadriven kunskap och ett starkt fokus på att utbilda personalen.
Svenska företag ligger efter i AI-användandet globalt sett
Även om många svenska företag använder AI frekvent och nyttjar det dagligen, finns många företag och branscher som ännu inte hoppat på AI-trenden. Enligt rapporten från Microsoft, som baseras på undersökningar genomförda på personer från 31 olika länder, använder 63 procent av Sveriges tjänstemän generativ AI på jobbet.
Trots att siffran är relativt hög, ligger Sverige under det globala genomsnittet. Globalt sett uppger nämligen 75 procent att de använder generativ AI i sitt arbete. Även tillgången till AI på jobbet är högre globalt. I Sverige tar 86 procent av AI-användarna med sig egen AI till jobbet, jämfört med 78 procent globalt.
Svenska företagsledare ser AI som en nödvändighet
Bland företagsledare i Sverige finns en utbredd syn på AI som en viktig komponent av företagande i dag. Microsofts rapport visar att 69 procent av svenska företagsledare anser AI vara en nödvändighet för att företaget ska förbli konkurrenskraftigt.
Därtill värderar dagens svenska företagsledare kompetens inom AI högt. En klar majoritet, 65 procent, menar att de inte skulle anställa någon som saknar kunskap inom AI. Här är Sverige i princip på samma nivå som det globala snittet, 66 procent.
Därtill menar 62 procent av svenska företagsledare att de föredrar en mindre erfaren kandidat med AI-kunskaper än en mer erfaren kandidat som saknar kunskaper inom AI. Globalt ligger detta snitt på hela 71 procent, vilket vittnar om att AI kommer spela ytterligare en större roll inom näringslivet i framtiden.
"Man ska kunna umgås här och skapa minnen för livet"
Drömmar har funnits, glidtacklingar har gjorts och måljublen har tynat ut. Den sista domarsignalen i årets seriespel är blåst så nu kan två stolpskott ta på sig ansvaret och säga var ribban ska ligga för årets prestation. Här kommer NH-sportens matiga betyg på fotbollsklubbarna del 2.