Eleven: "Vi har bara ett liv"
Han går i trean på Aranäsgymnasiet och har tidigare figurerat i såväl Norra Halland som andra medier. Budskapet: Stäng ned skolan.
– Kunskap kan man hämta in senare. Vi har däremot bara ett liv, säger debattören Rasmus Andersson.
Hallå där… Rasmus Andersson
Du har engagerat dig med anledning av panedmin och nu förekommit i flera tidningar: Hur uppstod engagemanget?
– Det har uppstått i och med att jag tycker att situationen inom skolan hanteras dåligt i ett läge där smittan ökar markant, inte minst i våran åldersgrupp. I våras när smittan spred sig så skulle vi inte vara i skolan. Nu när smittan sprider sig igen och vi har en mindre nedstängning av samhället i övrigt, så ska vi fortsätta vara i skolan. Det är lite dubbla signaler. Och dessutom ser jag många som fortfarande inte tar det här på allvar.
Han fortsätter:
– Och dessutom är det mest experter som uttalar sig. Väldigt sällan elever som kan vara en röst inifrån.
Har du upplevt att det blivit några förändringar sedan du började?
– Nja, nu har vi ju börjat med att tvåor och treor på gymnasieskolan ska varva med att vara hemma varannan vecka. Men det räcker inte anser jag. Det är fortfarande tusentals elever i skolan där vi har klassrum som rymmer ungefär 20 personer, plus alla elever som inte studerar hemifrån fortfarande trängs i kollektivtrafiken. Nu har det ju dessutom kommit nya uppgifter igen om att smittan kan vara luftburen, så det känns inte bra alls.
Kan hämta in kunskap senare
Rasmus Andersson förklarar att han inser svårigheterna med begränsningar, och inte minst att det kan vara extra svårt med lokala beslut.
– Men jag ser det som att kunskap kan man hämta in senare. Vi har däremot bara ett liv.
Hur har reaktionerna varit?
– Efter debattartikeln i Göteborgs-Posten har jag fått respons av lärare från hela Sverige som håller med mig. Skulle uppskatta att det är ungefär 30 lärare som hört av sig och sagt att det är precis det här de vill se.
– Sen har jag fått enstaka röster som inte håller med, och någon replik, men det har handlat mer om att man vill vara i skolan. Det är ingen som direkt har attackerat saken i sig och argumenterat emot det jag säger. Jag vill egentligen också vara i skolan, jag gillar skolan.
Rasmus Andersson är intresserad av politik och samhälle. Sedan en tid har han debatterat för att skolan åter borde stängas för undervisning på plats. Foto: Privat
Och möjligen kan studieinriktningen förklara lite om vem Rasmus Andersson är.
– Jag läser tredje året på samhällsprogrammet med inriktning internationella relationer. Så jag är intresserad av politik och samhälle och tycker om att skriva.
Vad blir ditt nästa steg?
– Att fortsätta att sprida kunskap gällande det rådande läget i gymnasieskolorna och i vår åldersgrupp, och samtidigt försöka få till en nedstänging av gymnasieskolorna. För det finns konsensus kring att distansundervsning kan plana ut kurvorna. Dess negativa effekter är inget emot de liv vi kan rädda och underlättandet för våra hjältar i svensk sjukvård. Så på något vis får man fortsätta sprida sitt ord och engagera sig, det är många lärare i Sverige som räknar med att jag fortsätter.
Läs mer om corona:
Distansundervisning på Kollaskolan
Coronaprover kraftigt försenade
Tre bekräftade covid-fall i Hanhals
FHM: Skärpta råd till 13 december
IVO: Bra vård – dålig information
Ansök om coronabonus