Vallda Trädgårdsstad har det senaste på riktigt lyft upp frågan om den skeva samhällsplaneringen i kommunen. Speciellt den i väster.
Den som åker Säröleden mot Kungsbacka möts av normal samhällsplanering i Kullavik och Särö. Kungsporten och Särö Centrum är där de skall vara. Gott så. Sedan passerar man förbi Kungsbacka Golfklubb och vips möter man inte något naturligt nav förrän Kungsbacka tätort.
De naturliga naven i Vallda är Trekanten, Sandö, Lerkil och Gärdet. Där bör planeringen ha fokuset i första hand. Lunnavägen, som Vallda Trädgårdsstad tar fasta vid, är ett villospår, då den bland annat saknar regelbunden busstrafik av 7**-sort.
Också den kommande översiktsplanen verkar planera Vallda utifrån detta onaturliga tillstånd, då Säröbanan 2.0 också planeras på åkermark långt från busshållplatserna på orten. Stationsläget i Vallda bör i så fall tas bort.
Vallda måste planeras lite seriösare än Vallda Trädgårdsstad. Någon som vågar med den bedriften?
Emanuel Alfredsson
Snabba ryck för att hinna färdig innan arkeologerna ska till
”Alla inblandade hade väldigt stor tur”
En inköpt chiliplanta när Mikael Oskarsson var 15 år blev starten på hans chiliresa. Efter år av förberedelser drog han igång sin egen tillverkning av chilisås i Mulles Chili förra året.



