Vallda Trädgårdsstad har det senaste på riktigt lyft upp frågan om den skeva samhällsplaneringen i kommunen. Speciellt den i väster.
Den som åker Säröleden mot Kungsbacka möts av normal samhällsplanering i Kullavik och Särö. Kungsporten och Särö Centrum är där de skall vara. Gott så. Sedan passerar man förbi Kungsbacka Golfklubb och vips möter man inte något naturligt nav förrän Kungsbacka tätort.
De naturliga naven i Vallda är Trekanten, Sandö, Lerkil och Gärdet. Där bör planeringen ha fokuset i första hand. Lunnavägen, som Vallda Trädgårdsstad tar fasta vid, är ett villospår, då den bland annat saknar regelbunden busstrafik av 7**-sort.
Också den kommande översiktsplanen verkar planera Vallda utifrån detta onaturliga tillstånd, då Säröbanan 2.0 också planeras på åkermark långt från busshållplatserna på orten. Stationsläget i Vallda bör i så fall tas bort.
Vallda måste planeras lite seriösare än Vallda Trädgårdsstad. Någon som vågar med den bedriften?
Emanuel Alfredsson
"Tycker de fångat våran resa ganska bra"
Då släpper Lars Karlsson Band nya singeln och exklusiv musikvideo
Vattenfall vill samarbeta med Kungsbacka
Dokument: I huvudet på hörnrusaren
Nathalie Steffner, 33, hade det många drömmer om. Villa, familj och företag. Utifrån såg livet nästintill perfekt ut, men inuti var det tomt och ångesten var stor. Var det här verkligen så livet skulle bli? Nej, inte för Nathalie. – Det har varit en resa, säger Nathalie som idag är en av Sveriges mest uppskattade mentala coacher.





