Vallda Trädgårdsstad har det senaste på riktigt lyft upp frågan om den skeva samhällsplaneringen i kommunen. Speciellt den i väster.
Den som åker Säröleden mot Kungsbacka möts av normal samhällsplanering i Kullavik och Särö. Kungsporten och Särö Centrum är där de skall vara. Gott så. Sedan passerar man förbi Kungsbacka Golfklubb och vips möter man inte något naturligt nav förrän Kungsbacka tätort.
De naturliga naven i Vallda är Trekanten, Sandö, Lerkil och Gärdet. Där bör planeringen ha fokuset i första hand. Lunnavägen, som Vallda Trädgårdsstad tar fasta vid, är ett villospår, då den bland annat saknar regelbunden busstrafik av 7**-sort.
Också den kommande översiktsplanen verkar planera Vallda utifrån detta onaturliga tillstånd, då Säröbanan 2.0 också planeras på åkermark långt från busshållplatserna på orten. Stationsläget i Vallda bör i så fall tas bort.
Vallda måste planeras lite seriösare än Vallda Trädgårdsstad. Någon som vågar med den bedriften?
Emanuel Alfredsson
Nya fynd, persongalleri och historiska platser på hemsidan
Splittringen av bolaget får nu drastiska följder
Simon Ryfors fick tänka om när Tre Kronor kallade
En grupp kvinnor, inspirerade av kronprinsessan Victorias vandringar genom Sveriges landskap, har skapat sin egen unika tradition – Princessvandring. Klädda i kronor och med en gemensam drivkraft har de satt sina fotavtryck i 25 av landets 25 landskap. Deras mål? Att umgås, uppleva och lära sig om Sveriges rika kultur, natur och historia – allt medan de skapar minnen för livet.




