Debatt: Ska det behöva hända en olycka?
Arkivbild: John Skoglund
I flera nummer av Norra Halland har det skrivits om att det är trängsel på linje 732 mellan Frillesås och Kungsbacka, framför allt i högtrafik.
Folk tvingas stå och kanske riskerar att inte komma med på grund av att bussen är fullsatt. När det gäller ståplatser är frågan: Får det stå passagerare i bussen? Här är kravet på bälten mycket otydligt. Det är otydliga regler vad som gäller kravet på användande av säkerhetsbälten. Finns det bälten är det tvång att använda dem. Men det lär finnas tre klasser av bussar, Klass 1 där det är tillåtet att stå även om det är bältestvång. I Klass 2 är det också tillåtet att stå, men då är det lägre hastighet som gäller. Klass 3 tillåter inte stående passagerare. Bälteslagen är mycket otydlig och det bör granskas vad som gäller i frågan.
Det stora reseunderlaget talar för att det är många som reser. Folkmängden i samhällena mellan Kungsbacka och Frillesås kommer att öka. Detta talar för att det behövs pendeltåg till Varberg. Med anledning av tunnelbygget i Varberg går det inte att starta en pendel dit förrän bygget är klart.
Det behövs perrong(er) i Frillesås för pendeltåg. Hade det funnits intresse från politikerna hade det varit pendeltåg. nu påstås det att det måste byggas ett förbigångspår i Lekarekulle. Det är inga problem mellan Lund och Malmö med den täta tågtrafiken. Där kommer det att bli ett nytt dubbelspår snart. Nu är detta i Västsverige och då är det mycket besvärligt när det gäller tågtrafik.
Det är på tiden att det blir pendeltåg till Varberg. Efter artiklarna är det på sin plats att kolla upp vad som gäller för stående passagerare. Det är en märklig bestämmelse att om det är är bältestvång så är det tillåtet med stående i vissa bussar. Ska det hända en olycka innan något händer?
Christer