TV-klipp och nyheter

DEBATT 2024-08-08 KL. 19:00

Debatt: Så stärks infrastrukturen, SD

Debatt: Så stärks infrastrukturen, SD
Sverigedemokraterna har i Tidö-budgetsamarbetet halverat järnvägsunderhållet, skriver Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet.

Var och en som inser att infrastrukturen behöver förbättras i vårt avlånga, glesbefolkade land är välkommen. Därför är det med stora förväntningar man läser Sverigedemokraternas fempunktslista (Thomas Morell och Lars Larsson, Norra Halland 29 juli), som vi på 2030-sekretariatet gärna bidrar till att konkretisera:

1. Hela Sverige ska fungera: Utgångspunkten måste här vara det Sverige som nu växer fram, inte de vi sedan länge lämnat bakom oss. Den som inte förstår – eller inte vill förstå – värdet av investeringar i batterifabriker och fossilfritt stål, eller nyttan av att ställa om bil, lastbil, sjöfart och flyg till eldrift, kommer inte att dimensionera infrastrukturen utifrån framtidens behov. Här är Sverigedemokraterna svaret skyldig eftersom de fokuserat på att förlänga den fossila parentesen och avskaffa stimulansen för den hållbara omställningen som driver Sveriges gröna nyindustralisering.

2. Effektivt underhåll: ”Vi måste ta hand om den infrastruktur vi redan har” är helt korrekt och alla som väntat på ett försenat eller inställt tåg vet att läget är akut. Men Sverigedemokraterna har i sitt Tidö-budgetsamarbete halverat (!) järnvägsunderhållet, vilket förstås betyder ännu färre tåg som kommer och går i tid. Reapriser på fossil diesel gör att lastbilstrafiken ökar, vilket sliter på vägarna och drabbar vardagsbilisten som måste fram. SD bör visa att de förstår att minskat slitage på vägarna är en central del av effektivt underhåll, och att det börjar med smartare transporter – inte billigare fossila drivmedel.

3. Nyinvesteringar för framtiden: ”Investeringar i ny infrastruktur ska fokusera på arbetspendling och godstrafik”, skriver SD – men det besked samhället behöver är att ramen för infrastruktur utökas, så att det blir pengar över till nya satsningar efter att den värsta underhållsskulden betalats av.

4. Samhällsekonomisk effektivitet: ”Vid alla nya investeringar och åtgärder ska samhällsekonomisk lönsamhet vara vägledande”, skriver SD. Förhoppningsvis tar de fasta på den mycket omfattande kritiken mot Trafikverkets mycket säregna bedömning av vad som är effektivt – exempelvis ska självklart inte en människas tid vara mindre värd för att hen åker kollektivt än om hen tar bilen.

5. Ny finansiering: ”Offentlig-privat samverkan och medfinansiering från EU och Nato är viktiga delar i detta arbete”, skriver SD. Men för att få denna medfinansiering krävs en bättre klimatpolitik än Tidöpartiernas utsläppsökningar som gör att Sverige går miste om 38 miljarder kronor från EU i investeringsstöd, och direkt när Tidöstyret tillträdde, stängde de dörren för EU-finansiering av nya stambanor.

Sverigedemokraterna är störst i Tidökonstellationen och har i praktiken utformat mycket av regeringens politik den första halvan av mandatperioden. För Sveriges infrastruktur och transportsektorns klimatdrivna omställning har det inte imponerat – men om SD:s punkter konkretiseras såsom vi föreslår kan slutresultatet bli väsentligt bättre än hur det ser ut i halvlek.

Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet



TV-klipp och nyheter

Tomma huset i Kungsbacka kan förvandlas till skola
2025-01-15 KL. 07:00
Premium

Tomma huset i Kungsbacka kan förvandlas till skola

Fastighetsägaren försöker hitta nya hyresgäster

Från handslag med Messi till bänken i HK Aranäs
2025-01-14 KL. 20:00
Premium

Från handslag med Messi till bänken i HK Aranäs

Bakom kulisserna med eldsjälen

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Största rollen – Ninni blir superhjälte i ny musikal

Största rollen – Ninni blir superhjälte i ny musikal

I somras lämnade hon skolan. Nu är 22-åriga Ninni Falk redo att spela superhjälte i sin största roll hittills. Föreställningen kommer att spelas ett antal gånger i bland annat Kungsbacka under våren.