Vi är nog många som är bekanta med gångpassagerna längs med Storgatan, med den första passagen vid hotellet/Badhusparken, och den andra passagen på hörnet från hotellet/Nordea ner mot torget. Någon gång har vi alla gått över där. Med livet som insats.
Absolut, vid gångpassage gäller inte väjningsplikt för bilister, här får man använda sig av gemensamt ansvar. Det vill säga fotgängare ser sig för och bilister likaså. Fungerar det då? Sådär. Antingen är det någon till fots som slänger sig ut i tron om att man faktiskt har rätt att gå före, eller så är det en bilist som blåser förbi utan att riktigt bry sig om huruvida man får en fotgängare som kylarprydnad eller inte. Oavsett vem, så är det ett recept för katastrof. Och peka inte på "studier" som säger att övergångsställen invaggar i falsk trygghet och således är farligare, det är snack och rätt uppenbart att en tydligt reglerad övergång är säkrare där alla vet vad som gäller.
Så Kungsbacka kommun, det kostar inte många kronor att måla de tio-tolv strecken det skulle innebära att få till regelrätta övergångsställen på respektive passage. Med tanke på den peng kommunen redan lägger på ladda-mobilen-gratis-och-spela-tv-spel-rummet Kungsbacka Live på Kungsmässan (bara en månadshyra där täcker ett antal övergångsställen) eller fina utställningar på torget, så måste det finnas en liten slant att lägga på att måla två nya övergångsställen över en hårt trafikerad väg.
För jag antar väl att ni bryr er om era invånare, era röstberättigade invånare?
Väntar med förväntansfull spänning på dessa nya övergångsställen.
Utreds internt av socialtjänsten
Bod med redskap och möbler får inte byggas upp efter brand
Dan och Gull-Britt Svenningsson är så kallade långliggare
✔ Varför han lämnar NHL ✔ Intresset från andra SHL-lag ✔ Drömmen som inte släckts
"De har varit överlägsna hela säsongen"
"En oerhört expansiv budget"
Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.