Den 18 februari 2025 kunde vi läsa att en skola i Kungsbacka får kritik av Skolverket - den anställde lärare utan legitimation.
Detta innebär att skollagens legitimationskrav för tillsvidareanställning inte följts. Så långt enligt lag och det är som skall vara.
Lärarlegitimation infördes 2011 med målet att öka kvaliteten i svensk skola. Legitimationen talar också om i vilket/vilka ämnen läraren har behörighet att undervisa i.
Men hör och häpna.
Detta lagkrav om lärarlegitimation gäller inte för alla skolor. Undantagna är Internationella engelska skolan samt Waldorfskolor. Detta innebär att lärare anställda inom dessa båda skolformer inte har behörighetskrav eller legitimationskrav enligt skollagen likt övriga lärare anställda inom det svenska skolväsendet.
Enligt statistik har drygt 38 procent av lärarna anställda inom koncernen Internationella engelska skolan svensk lärarlegitimation. Resten av lärarna är från andra länder och därmed obehöriga. Behörigheten kommer inte bara för att det finns undantag i skollagen.
De enskilda skolorna gör inget fel. Det är lagstiftningen som tillåter detta. Att vi har en skolmarknad som är oreglerad?
Det är dags att ta bort undantagen gällande legitimationskrav för lärare. Skolan skall vara likvärdig var helst undervisning bedrivs och undervisningen skall genomföras av lärare med svensk lärarlegitimation samt vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Violet Dunér
Vänsterpartiet
Talangen har tagit steget från division två till allsvenskan
Denni delar sina bästa tips på hus- och altanrengöring
Matilda tipsar: Så beskär du fruktträd för maximal frukt
Guiden Lars Persson vill lyfta Säröbanan och Budskär
I flera decennier har Per Fritzell, som medlem i humorgruppen Galenskaparna och After Shave, roat svenskarna. Nu är han aktuell i TV-programmet Över Atlanten där han seglar till Karibien. Som barn var det professionell seglare som var drömjobbet, och inte professionell underhållare. – Jag tror inte att jag är en rolig människa. Men jag kan göra figurer som är roliga, säger han.