För inte så länge sedan basunerade man ut det vinnande förslaget till den nya arenan i Kungsbacka. Det stora förslaget har vunnit med extra allt. Inte ett öre över 550 miljoner ska det kosta.
Nu, några månader efter beskedet, är budgeten redan uppe i 612 miljoner. En höjning med 62 miljoner eller 11 procent. Man glömde visst att säga att budgeten är indexreglerad, (hoppsan), så vad slutnotan kommer att hamna på kan ingen idag säga med någon större säkerhet. Bara att det kommer att bli väsentligt dyrare än utgångsbudgeten. Eftersom större delen av investeringen lär behöva lånefinansieras tillkommer räntekostnader som ingen vet storleken på, bara att de är höga.
Skulle vara intressant att höra argumentationen när räkningarna börja droppa in. Enligt Kungsbackas ekonomiska modell är det egentligen 550 miljoner som ska betalas. Få se hur många fordringsägare som köper det.
Kungsbackas olika nämnder skulle nog gärna haft en 11-procentig uppräkning i sina budgetar. Det låter inte precis som att omsorgen, skolan eller äldrevården tycker sig ha tillräckliga resurser.
Som grädde på moset basunerar man nu ut det stora intresset som visas för arenans kommersiella lokaler. När detta görs i tider när konkurserna ökar, inte minst inom de områden som arenan står för, blir man fundersam. Vilka subventioner eller garantier målar man upp från kommunens sida?
En tydlig transparens efterfrågas. Vad är beräkningarna på hur mycket vågspelet med arenan egentligen kommer att kosta kommuninvånarna? Med själva arenabygget med kommersiella lokaler och med alla kostnader som kommunen redan lagt ner och kommer att lägga ner för att stötta (subventionera) arenan.
Det lär inte vara i närheten av de utlovade 550 miljoner som ursprungsbudgeten är. Var är trovärdigheten?
Tomas Thorvaldsson, kristdemokrat
Fler än 100 i baken andra i rad
Nya krav på vinterdäck inför kommande säsong
Sven Johansson såg en Daimler Empress Saloon från 1951 för första gången på Heden som 18-åring. Den gjorde rejält intryck och återkom i tankarna många gånger genom åren. Så dök den upp i en motortidning till salu och blev äntligen hans 1998.