Replik på "Arbetsförmedlingen brister i sitt uppdrag".
Vi delar helt din uppfattning att det är för svårt att komma i kontakt med oss. Det är inte en situation vi bara accepterar utan jobbar mycket med att förbättra.
Vi vill såklart att alla som behöver komma i kontakt med oss ska göra det och få svar på sina frågor och ett stöd i jobbsökandet.
Under de senaste åren har vi gjort mycket för att prioritera vår service via telefon. Det har handlat om att ändra och effektivisera vårt arbetssätt och öka resurserna
för att besvara samtal. Samtidigt har arbetslösheten dessvärre ökat och därmed antalet inkommande samtal. Vi tar kritiken på stort allvar och arbetar målmedvetet för att fler ska få snabbare hjälp.
När det gäller tjänsten Rusta och matcha så är vårt uppdrag från regeringen nu att rikta mer stöd till de som behöver mer och fördjupat stöd och då minskar denna tjänst som är till för personer som inte har lika stort behov av stöd. Arbetsförmedlingen kommer att göra successiva insatser och förbättringar under året så att det blir lättare för alla att klara av sitt ärende i kontakt med oss eller via digitala tjänster.
Pernilla Wilsson,
avdelningschef
Arbetsförmedlingen
Chilisåser ger maten ett lyft
Han pantsatte sitt hus när satsningen inleddes. Johnny Wallerman trodde stenhårt på affärsidén och det visade sig att han hade helt rätt. Nu siktar hans företag Selectric Sverige AB mot en omsättning på över en halv miljard kronor. – I början satt vi hemma, vi hade inte råd med lokaler. Men vi såg hela tiden potentialen.



