Annons

Debatt: Vad har egentligen hänt med Hanhals IF?

Debatt | 22 Oktober 2020 18:59

Debattören gillar inte Hanhals metoder.

FOTO: Christian Johansson

Året inleddes turbulent med anklagelser om missförhållanden. Man satt i möte med Kungsbacka kommun som hotade med indragna bidrag. Vad hände med åtgärdsarbetet? Fortfarande finns särbehandling, toppning, selektering och favoriserade ledarbarn.

Träningsavgifterna höjdes med 33 procent och man inför en faktureringsavgift på 59 kronor. Nu kostar det runt 6000 kronor för 11–15-åringar att träna hockey i Hanhals. Har kommunen dragit in bidrag? Inte, minskade intäkter på grund av corona i form av uteblivna publik- och sponsorintäkter gör att man inte har pengar till sitt elitspel. Ska föreningens barn och ungdomar ta kostnader för föreningens elitsatsningar?

Tvingas sälja godis

Senaste påfund är en obligatorisk säljaktivitet till Halloween där alla spelare (9–18 år) tvingas sälja 5 godislådor à 1 kg för 135 kronor styck.

Föreningens vinst är 40 kronor per låda, 15 kronor går till föreningen, resterande 25 kronor går till lagens redan stinna lagkassor där det kan finnas 100 000-tals kronor. Möjligheten finns att köpa sig fri, det kostar lika mycket som att köpa 5 paket det vill säga 675 kronor och samma säljaktivitet ska upprepas till påsk.

Ett normalpris för lösgodis i affären ligger sällan över 80 kr/kg, till Halloween och påsk brukar priserna sjunka. Gissar att leverantören tjänar minst lika mycket som föreningen, undrar vem leverantören är? Kan det vara ett företag som någon i föreningen har starka intressen i?

Svar från Hanhals IF:

Efter årets anklagelser om missförhållandena i föreningen har vi haft möten med kommunen och en fortlöpande kontakt.
 
Åtgärdsarbetet som påbörjades har mynnat ut i en ny policy som är offentlig, där vi har en pågående process för uppföljning. Vi har även en förändrad struktur i hur vi arbetar i form av junior- och ungdomsråd.

Tydlig policy

Hanhals IF har en tydlig policy i förebyggande syfte för att förekomma eventuell särbehandling, där vi även har våra junior- och ungdomsråd som ser till att detta efterföljs.
Beträffande höjning av avgifter: Avgiften har, med en viss eftersläpning, ej ändrats under en längre tid, men framförallt på grund av den rådande situation med covid -19. Vi tar med oss ett underskott från föregående säsong, men tyvärr har vi har stora uteblivna intäkter även denna säsong i form av vår årliga match mot Frölunda som blev inställd, avsevärt minskad caféverksamhet samt stora förlorade publikintäkter.
 
Gällande föreningens aktuella säljaktivitet, som är frivillig, var tanken att dels göra en föreningsgemensam aktivitet, men även ett sätt att stärka ekonomin, där viss del tillfaller förening och en del laget. Att föreningen uppmuntrar medlemmar att göra en egen insats, har positiva effekter som delaktighet och ökad medvetenhet om att det är viktigt att kunna bidra på olika sätt, inte bara sportsligt.

Ett tillskott

Bakgrunden är att föreningen i våras fick ett förslag om denna aktivitet som skulle ge föreningen ett ekonomiskt tillskott tillika sponsring och hjälp inom andra områden. Leverantören erbjöd denna möjlighet som lokalt ger sponsring och ett framtida samarbete samt arbetstillfällen. Levernatören är även engagerad i föreningen, som många av våra andra sponsorer är och visar ett hjärta att stötta oss i detta läge. Sponsorerna är en av de viktigaste delarna för att kunna bedriva Hanhals föreningsverksamhet.
 
Varför satsar Hanhals på ett A-lag? Det ger föreningen en synlighet inom hockey-Sverige som en attraktiv förening, vilket inte bara innebär möjligheter för marknadsföring, sponsring och massmedia, utan även ett fundament för verksamheten. Ett starkt fundament, där våra barn och ungdomar ska ha en möjlighet att spela över tid i samma förening.

Stärka varumärket

Målet för föreningen framåt är att stärka varumärket Hanhals genom att fortbilda ledare och spelare och ha en ständig utveckling som ger duktiga ledare, spelare och bra medmänniskor.
 
Avslutningsvis vill Hanhals betona att föreningen fortsatt arbetar med värdegrundsarbetet och vill att hockey ska vara ett attraktivt val av idrott, grundat i skälen till varför man idrottar.
 
Vi vill ge möjligheten för barn och ungdomar att få livslånga vänskapsrelationer.
Vi vill att barn och ungdomar ska lära sig att ta hand om sin kropp genom aktivitet och hälsa.
Vi vill ge barn och ungdomar de möjligheter som idrotten ger att utveckla egenskaper och värderingar som kommer att följa dem under hela livet.
Det tror vi är en bra investering inför framtiden.
 
 
Annons

KOMMENTERA ARTIKELN

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Läs Även

Plattform för lokal handel

Jobb & Pengar Affärsidén är en digital plattform för lokal handel. Genom att prenumerera på tjänsten kan butiker marknadsfö...

Kreativa lösningar för att överleva krisen

Jobb & Pengar Corona slår hårt mot handeln och det är viktigt att stötta lokala näringsidkare. Många har ...

Bullerplågade husägare protesterar

Bostad Villaägarna i Varla hoppades att det nya företagsområdet skulle innebär minskat buller. Men planförslaget innebä...
Annons