Coronabesked om skolorna – kan bli distansundervisning
Gymnasieskolan kan gå över till fjärr- och distansundervisning från och med måndag, meddelar regeringen. Utbildningsminister Anna Ekström och Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning kallade till digital pressträff klockan 10 idag, om utbildning och covid-19.
Utbildningsminister Anna Ekström.
– Jag vill att skolorna ska vara öppna i Sverige så länge det bara går. Jag vet hur viktig skolan är för barn och för ungdomar. Och för hela vårat samhälle, säger utbildningsminister Anna Ekström.
– För att det ska vara lätt att göra rätt ökar vi möjligheten att upphålla fysiska avstånd i gymnasieskolans lokaler. Regeringen kommer vid morgondagens regeringssammanträde genomföra en ändring. Gymnasieskolan kan gå över delvis till distans- eller fjärrundervisning om det kan innebära mindre risk för trängsel i skolan, säger Anna Ekström.
– Det bästa är närundervisning, det näst bästa är att blanda närundervisning och fjärrundervisning. I sista hand kan det bli att gymnasiet övergår till distansundervisning. Det vill jag undvika, säger Ekström.
Högskolor och universitet
– Många studenter är unga vuxna och det är också dom som FHM menar är drivande i smittspridningen. Universitet och högskolor har ansvar att fatta beslut hur utbildning ska bedrivas och hur smittspridningen kan begränsas, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.
Majoriteten av undervisningen sker nu på distans.
– Det är mycket tydligt att man har dragit lärdomar av vårens totala nedstängning som gjordes då Det har gjort att man under hösten har varit bättre på att använda digital undervisning. Högskolor och universitet har precis som man gjorde i våras vidtagit kraftfulla åtgärder för att förhindra smittspridning. De har tagit ansvar och ytterligare skärpt sitt arbete för att förhindra smitta, säger Ernkrans.
Hon menar att man inte längre ser stora utbrott av smitta på skolorna eller studentfester.
– Vi följer noga utveckligen på universitet och högskolor och har en nära dialog med Folkhälsomyndigheten, säger Ernkrans.
Vad är nytt?
Pressen har nu möjlighet att ställa frågor.
Ekot: Har man ändrat sin bild av vad som sades i våras, att gymnasieungdomar inte driver pandemin, eller risk för att man sprider smitta hemma eller i kollektivtrafiken?
– Vi ökar möjligheten att införa fjärr- och distansundervisning om det behövs för att undvika trängsel i skolans lokaler. Tidigare har det varit för att minska trängseln i kollektivtrafiken. Nu utökar vi den möjligheterna till lokalerna, säger Anna Ekström.
– När det gäller bedömningen hur barn och ungdomar sprider smitta säger FHM att ju mindre och yngre barn, desto mindre risk att de sprider smitta. Med ökande ålder ökar risken för smitta och att sprida smitta, säger Ekström.
– En totalt nedstängning av hela gymnasieskolan skulle innebära mycket stora risker för elever som går i gymnasiet. Det vi framförallt vill är att undvika trängsel. Vi gör en effektiv åtgärd som på riktigt kan minska smittspridningen. Vi gör det på ett sätt som gör att ungdomar kan fortsätta gå i skolan och ha en vardag som är trygg och bra.
Expressen: I mars stängde ni ner skolor. Nu ser smittspridningen ut på ett annat sätt, framför allt bland unga. Varför stänger man inte ner universitet? Det blir givet trängsel i kollektivtrafiken när studenterna ska ta sig till sina skolor.
– Det ser väldigt annorlunda ut än vad det gjorde i våras. Då var högskolor och campus helt öppna. Så har det inte sett ut. Under sommaren gjorde de en försiktig öppning av campus där nya studenter fick bekanta sig, säger Matilda Ernkrans.
– Under hösten har många haft sin undervisning på distans. Nu är det så att det vidtas ytterligare åtgärder, så den stora majoriteten av studenter har nu sin undervisning på distans. Det gäller även de studenter som började i höstas, säger Ernkrans.
Expressen: När det blir trängsel på skolor, är det inte redan så att man vidtagit åtgärder för ratt minska trängseln. Rimligen har man väl förstått det och gjort vad man kunnat?
– Med de tidigare regeländringar regeringen har gjort har vi ökat möjligheten till undervisning, att elever kan arbeta på helger och lov (…) de möjligheterna har utnytjats. Med den här förändringen inför vi ytterligare en ny möjlighet. Om det inte funkar, ja då får man införa fjärrundervisning för att införa trängsel, säger Ekström.
– Schemaläggningen är en fråga som jag som minister har lite synpunkter på. Det är en fråga som hanteras av rektorn och av skolan. På många skolor har man jobbat hårt med att justera och ändra scheman. Man har tagit hänsyn till kollektivtrafiken och de rekommendationer som finns. Nu får de ytterligare möjligheter. Jag vet att det är komplicerat, men man kan lägga scheman som innebär att färre elever är i skolan samtidigt.
– Lärarnas arbetsmiljö är en väldigt viktig fråga. Skolan måste se till att lärarna och annan skolpersonal orkar med (…) med detta kan trycket lätta för de som sliter i skolan.
Aftonbladet: Blir det inte godtyckligt om skolorna får bestämma själva? Vad har ni dragit för lärdomar av nedstängningen i våras som gör att ni inte tar samma beslut nu.
– Den här regeln ska tillämpas likartat i hela landet. Men situationen är väldigt olika. Olika vad det gäller kollektivtrafiken, det kan vara en skola där det går få elever där alla cyklar eller går till skolan, eller en skola med många personer där eleverna reser långt. Det är så olika. Jag är inte rädd för godtycke, säger Anna Ekström.
– De lärdomar vi dragit av vårens stängning är att för många elever funkade det bra. För allt för många elever blev det en svår och prövande tid. Många hade svårt att hålla uppe motivationen. Det blev en tid där samvaron som är så viktigt för unga personer delvis uteblev. Vi drog också lärdomen att för elever som har behov av särskilt stöd blev det extra svårt. Och för elever som går praktiska utbildningar är det mycket svårare att utföra utbildning på distans, säger Ekström.
– Skolan är otroligt viktig för elevernas hälsa. Det är många skolor som beställer extra mycket mat på måndagar och fredagar. För att man vet att det är elever som inte får tillräckligt med mat hemma. Det är också en lärdom.
Uppsala nya tidning: trots rapporter om skolor och kollektivtrafik så visar det att hemmet och arbetsplatser är där smittan sprids mest. Har ni annan data att det sker smittspridning i skolan än vad smittspårarna får fram?
– Vi har väldigt många utbrott i skolan och vi har väldigt många ungdomar 16-19 år som har smittats. Att fortsätta som vanligt med den trängseln som är i en skola, där är det vår gemensamma bedömning att det är inte lämpligt.
– Skulle vi stänga skolorna skulle många fler ungdomar röra sig på stan och utsätta sig för större risk för smitta. Även om det är så att smittspridningen i första hand sker utanför skolans väggar så är det så att många gymnasieelever får covid-19. Det är en tröst att de statistiskt inte får den lika allvarligt som de äldre. Vi har utbrott i skolor och den risken vill vi minska, säger Anna Ekström.
Vad lärde sig högskolorna?
Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, svarar på frågan om vad man drog för lärdomar under våren.
– I våras var campus helt öppet och då kom utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendation att övergå till distansstudier och det var något som universitet och högskolor gjorde väldigt snabbt. Så har det inte sett under hösten. Man har nu hela tiden bedrivit stora medparten av undervisningen på distans.
– Lärdomarna vi drog i våras är ett mycket starkt önskemål att man som egna ansvariga myndigheter utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer och det lokala smittskyddet, ändå ska kunna bedöma att man kan ha viss undervisning på plats på campus. Det kan handla om examinationer och laborationer som är absolut nödvändiga, säger Matilda Ernkrans.
Mer läsning:
Coronaläget i Halland
Aranäsmatcher blir uppskjutna
Statsministern: Maximalt åtta personer får samlas
Ny plats för självtest av covid-19
Regionen: Flest smittas på fest och idrott