Stationen ska fixas - men perronglyft får vänta
Av Kristian Alm
Det grävs och asfalteras på mittplattformen vid Resecentrum. Men det är bara spår 1 som renoveras. Resten får vänta flera år.
Perrongen vid spår 1 renoveras och höjs. Men resten får vänta flera år.
För något år sedan renoverades perrongen vid norrgående spår tre. Men resenärer söderut från spår 2 har fått vänta, trots att det är en halv meter upp från perrongen till tåget på värsta stället.
Viss förhoppningen uppstod när det började mätas och grävas för någon vecka sedan, men tyvärr: det handlar bara om en akutlagning.
– Nu hanteras endast perrongen mot spår 1 vid hisschakten. Ytan mot spår 2 kommer inte att höjas i detta arbete, säger Annika Atterhagen, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Som Norra Halland tidigare berättat har perrongen dåliga geotekniska förutsättningar och skulle behöva byggas om helt. Den är även för smal, och borde breddas. Det innebär i sin tur att spåren behöver flyttas och det finns det inte plats för utan en större ombyggnad.
Trafikverkets utredning för några år sedan pekade på en summa mellan 50 och 70 miljoner!
– Resterande del av perrongen kommer att hanteras i den större underhållsåtgärden/reinvesteringen som är planerad inom 6-7 år, meddelar Annika Atterhagen.
– Samtidigt bevakar vi om/när förslag om större investeringar i Kungsbacka kommer med i nästa nationella infrastrukturplan. Vi har en regelbunden intern dialog om plattformens skick och möjlighet att tidigarelägga de planerade underhållsåtgärderna med hänsyn till resenärernas säkerhet, tillgängligheten och tågtrafiken.