2025 ska det vara möjligt att cykla säkert hela vägen från Fjärås till Göteborg. För att främja cyklandet kan det också bli aktuellt att bygga ett parkeringshus för cyklar vid Resecentrum i Kungsbacka.
Det är inte bara söder om Kungsbacka som det byggs cykelväg. I augusti invigs den nya sträckan mellan Valldakorset och Särö.
De olika projekten ses som mycket positiva av tekniska nämndens ordförande Monica Neptun (L) .
¬– Det är viktigt för helheten. Sträckan norrut går från Valldabacken till Ekenäs i Särö. När alla projekten är klara kan man cykla från Göteborg till Fjärås. Norr om Särö åker man längs den gamla Säröbanan, säger hon.
Hon ser fram emot fler satsningar för att främja cyklandet i Kungsbacka.
– Har man fem kilometer eller kortare till jobbet vill vi uppmuntra till att cykla. Det finns också planer på att bygga ett eget cykelgarage vid Resecentrum. Där kan man hyra plats precis som i ett parkeringshus för bilar, och dyra cyklar ska kunna låsas in och stå säkert, säger Neptun.
Neptun har tidigare varit kritisk mot Trafikverket, och tyckt att planerade projekt dragit ut på tiden. Nu är bygghastigheten en annan, men hon ser fortfarande flera satsningar framåt som borde göras.
– Jag hoppas att vi sa kunna bygga cykelvägar så att fler barn kan cykla till skolan. Med den ökning som skett i trafiken under de 20-30 senaste åren förstår jag att föräldrar inte vill släppa i väg sina barn på cykel. Där kan vi göra mer.
Hon vill prioritera där man kan få många elever att välja cykeln, men ser helst att det byggs cykelvägar till så många skolor som möjligt.
Men även satsningar på cykelbanor där vuxna kan ta sig fram kan vara till nytta på flera sätt. Inte minst kan det ge färre bilar som färdas på vägar där det ofta blir köer i rusningstrafik.
– Där kan vi avlasta biltrafiken genom att få fler att cykla, säger Neptun.
Den 2 maj 1945 insåg tre unga tyska flygare att kriget var förlorat. De hade ingen lust att kapitulera i Norge utan nödlandade på isen på Torne träsk. Planet sjönk senare till botten, men 1986 fick en brokig samling äventyrare för sig att det skulle bärgas. Pensionerade polisen och hembygdsforskaren Sune Börjesson berättar här den spännande historien om hur Kungsbacka blev centrum för expeditionen.