Så handlade svenskarna 2020 – nätshopping för 63 miljarder
Den allmänna bilden av handeln under pandemiåret 2020 är kanske att nätshoppingen ökade medan butikshandeln minskade. Nu har SCB släppt siffrorna, som visar att omsättningen inom sällanköpshandeln ökade totalt sett.
Det är på nätet vi kommer att shoppa mest.
Begreppet sällanköpshandel innefattar i stort sett alla varor som inte hör till dagligvaruhandel. Som exempel kan kläder, heminredning, apoteksvaror, elektronik och böcker nämnas. Totalt shoppade svenskarna sällanköpsvaror för 457 miljarder kronor under 2020. Det innebär en ökning på 3,7 procent jämfört med året innan.
SCB:s statistik visar dock på stora skillnader i resultat för de olika branscherna under förra året. Medan vissa skjutit i höjden, har andra minskat drastiskt.
Bygg- och blomsterhandeln starka
Föga förvånande står internethandeln för den största ökningen, nästan 22 procent. På andra- och tredjeplats kommer bygghandeln och blomsterhandeln, som ökade sin försäljning med 16,4 respektive 12,2 procent.
Däremot har vi inte shoppat lika mycket skor och kläder i fysiska butiker som vi gjorde 2019. De branscherna tappade 26,4 respektive 19,1 procent.
Hallänningarna som grupp har inte bidragit till den totala ökningen av sällanköpshandeln i Sverige. I Halland handlade vi för drygt 18,7 miljarder under 2020, nästan exakt samma summa som 2019. Ytterligare ett par län har stått still, i Kronobergs län sågs en minskning och i resterande län ökade handeln.