Matlådor införs i hemtjänsten
Av Christina Wagner
Först införde kommunen matinköp via internet för personer med hemtjänst. I höst är det dags för färdigrätter.
Snart ett minne blott med varm mat från köket. Istället kommer brukare med hemtjänsten att få beställa frysta färdiga rätter som värms på plats. Arkivfoto: Ann Christin Ekman
Beslutet från politiker att göra matinköpen via internet och köpa in kylda färdigrätter i hemtjänsten kom redan 2020, när Vård- och omsorg behövde spara pengar. Sedan 2021 handlar inte längre personalen mat i affären, istället görs inköpen på internet och levereras till bostaden. Hittills har det fungerat bra, menar Ann-Helén Svensson, verksamhetschef kvarboende på Vård- och omsorgsförvaltningen.
– En del behöver hjälp med många saker, beställning från början till slut, en del behöver bara hjälp med lite stöd. Det ser lite olika ut, säger hon.
Sparar pengarI mitten av september genomförs nästa steg, som ska medföra att kommunen sparar ungefär 7,5 miljoner. Varm mat från kommunens eget kök ersätts med färdigrätter från Citybutikerna i Göteborg. När beslutet togs 2020 konstaterades att Kungsbacka var den sista kommunen i både Halland och Göteborgsregionen som levererade varm mat från eget kök till personer med hemtjänst.
Med beslutet sparas också personalen, menar Vård- och omsorg, när de kan ägna mer tid åt annat.
– Det handlar inte bara om kostnadsbesparingar, vi blir fler äldre och färre personer som jobbar inom branscherna vård- och omsorg. Vi måste hushålla med vår personal på bästa sätt, säger Ann-Helén Svensson.
Inga reaktioner ännuFördelar är att det går att välja mellan flera rätter och att man kan äta när man själv vill. Än så länge har beslutet inte väckt så mycket reaktioner.
– Det har varit lite frågor men än så länge har det varit ganska lugnt. Det är klart att frågorna kommer först när det ligger närmare i tid.
Biståndshandläggare ser över vad varje person har för behov och vilken hjälp som behövs vad gäller maten framöver. Personer som redan erbjuds hjälp kommer få en omprövning.
Vid en kartläggning av alla med hemtjänst under 2021 bedömdes nästan hälften av målgruppen, 45 procent, behöva fortsatt hjälp med både beställning, leverans och att värma maten.
23 procent beräknades inte kunna lära sig beställa själva, men däremot kunna ta emot varor och värma mat på egen hand. 13 procent kan värma maten själva, men behöver hjälp med de andra momenten.
Endast 6 procent av målgruppen beräknades helt kunna sköta sig själva efter att förändringen införts.
Konstigt beslutAnette Hellström har en äldre anhörig med hemtjänst i kommunen, och tycker inte beslutet är genomtänkt.
– Jag retar mig på upplägget. De skriver att det blir en valfrihet för de äldre, och det kan det ju bli för vissa, men inte för de som inte kan värma maten själva. Sen säger de att det blir fördelar när man slipper anpassa sig att vara hemma och ta emot leveranser. Men de flesta är ju hemma jämt, de kommer ju inte särskilt långt, säger Anette Hellström.
I information från kommunen som gått ut till personer med hemtjänst står det att undersköterskorna ska ha andra uppgifter än att ta hand om maten.
– Jag menar att maten är en del av omvårdnaden. Jag tycker det är ett jättekonstigt beslut. Risken är när de gamla ska värma sin mat att de kan glömma av det, eller så låter de den stå framme och äter så de kan bli sjuka. Eller så äter de inte alls. Det är en riskanalys, tänker jag.
Vågar inte säga ifrånDe allra äldsta med hemtjänst kommer i kläm och vågar inte protestera mot förändringen annat än till anhöriga, menar Anette Hellström.
– De är ju så nöjda och tacksamma för den hjälpen de får. Jag tycker inte detta är riktigt schysst mot dem, de ska inte behöva ha det så den sista tiden de finns. Det är diskriminerande mot de gamla som redan är sköra. Min svärfar, han sover inte på nätterna för den här oron.
Även om den mänskliga kontakten kanske inte är så stor just runt maten så försvinner den helt om man får värma sin mat själv.
– Det står också här i brevet, det här är ingen social kontakt de gamla ska ha med den som lämnar maten. Nej det är det ju inte, men det är ju ändå människor. Man hejar, det kanske tar en minut, säger hon.
Kommunen borde lösa besparingskrav på andra områden.
– Jag fattar att kommunen har svårt med rekrytering, men det kan ju inte de gamla hjälpa. Det är dålig arbetsmiljö, väldigt dålig lön, jag förstår det, men då får man jobba på ett annat sätt, säger Anette Hellström.