Jättebatteri ska säkra tillgången på el
Av Johanna Simonsson
Ellevio Energy Solutions håller på att bygga två jättebatterier. En av dem kommer placeras i Kungsbacka. Elnätsbatteriet kommer att fungera som en stödfunktion för att hålla balansen i elnätet.
– Det är på 15 MW och är ungefär lika stort som en och en halv basketbollplan, säger Kristofer Fröjd, chef för affärsutveckling på Ellevio.
Kristofer Fröjd hoppas att jättebatteriet ska vara igång i Kungsbacka under år 2023. Foto: Alfen.
Elproduktionen måste konstant vara lika stor som användningen. För att det ska vara balans i elnätet ska det ligga på 50 Hz. Om det understiger det behövs elproduktionen ökas. Går det istället över måste frekvensen minskas. Vid obalans riskerar det att bli störningar så som strömavbrott. Ellevios jättebatteriet ska hjälpa till att hålla den balansen.
– Det gör vi genom att sälja så kallade stödtjänster till Svenska Kraftnät, som är systemansvarig myndighet för elförsörjningen i Sverige. Vårt batteri kommer ha en väldigt snabb reaktionstid på inom 0,7 sekunder. Det är jätteviktigt att det håller den tiden. Blir det för långsamt fyller det inte någon nytta för den typen av stödtjänst. Blir frekvensen i nätet för hög så påbörjar batteriet laddning blixtsnabbt. Blir frekvensen för låg laddar det istället ur, säger Kristofer Fröjd.
Driva omställningElleviokoncernen har skapat ett nytt bolag, Ellevio Energy Solutions, som investerar i batterierna och levererar stödtjänsterna tillsammans med teknikföretaget Flower.
– Vi har en bild att vi ska vara med och driva energiomställningen i Sverige. Då måste vi också bli duktiga på nya former. Vi måste tänka bredare än bara elnät.
I dagsläget byggs ett batteri på 10 MW i Grums och snart kommer även två större batterier på 15 MW byggas. Den ena kommer placeras i Lindome och den andra hamnar alltså i Kungsbacka.
– Kungsbacka är en av de platserna där vi sett möjlighet att bygga batterier. Det beror bland annat på att det finns olika typer av behov i elsystemet, tillgänglig mark, nätförutsättningar och bra kommunikation både rent logistiskt men även kommunikation med uppkoppling av batteriet till en fiberanslutning.
Batteriet kommer placeras i anslutning till en nätstation vid Södra kungsbackaområdet
– Batteriet är inte gjord för att bara hjälpa Kungsbacka utan hela elnätet och systemet. Det är roligt att man ser att detta är möjligt och att vi gör en sådan här jättesatsning på kraftsystemet.
Stor satsningHan beräknar att hela kostnaden för batteriet landar på 100 miljoner.
– Det är för bland annat själva batteriskåpen, transformatorer, nätstation, nätanslutningen, driftskostnader och markavtal.
Under hösten förra året började företaget detaljkartläggningen för batteriet i Kungsbacka. Det tar ungefär tolv till arton månader att skapa ett batteri och Kristofer Fröjd är optimistisk till att de ska gå undan.
– Vår förhoppning är att batteriet ska vara igång innan år 2023 är slut.
Han tror att detta bara är ett av de första av flera liknande batterier.
– Först ska vi se till att det här batterierna håller tidsplanen och budgeten. Men behovet av den här typen av tjänster och anläggningar kommer växa. Jag tror inte detta blir Västkusten sista stora batteri.
Ökat behovInom drygt två decennier väntas svenskarna mer än fördubbla sin elanvändning. Enligt Energiföretagens analys kommer vi år 2045 landa på 310 TWh, vilket är 120 procent mer än dagens 140 TWh.
– Med allt som händer med av den här typen av tjänster och anläggningar kommer det behövas mer el. Mer solceller, vindkraft och fordonsladdnings ställer också andra krav på energisystemet. När tiderna förändras och elförsörjningen ökar måste vi i energibranschen tänka nytt och komma med lösningar.
Kristofer Fröjd, chef för affärsutveckling på Ellevio. Foto: Johanna Hanno