Inte bara Anita som är drabbad
Av Anton Lorentzson
Anita Eklund Lykull skulle anmäla ett bedrägeriförsök, men fick en kötid på två timmar. Norra Halland ville såklart ha en kommentar från någon hos polisen, men stötte på samma problem som Anita.
"Väntetiden beräknas till cirka två timmar". Det är informationen vi får när vi ringer polisens kontaktcenter. Foto: Ronny Karlsson
"Väntetiden beräknas till cirka två timmar". Det sa den automatiserade rösten när
Anita Eklund Lykull ville anmäla ett bedrägeriförsök. Precis som de flesta människor hade hon annat att göra och kunde inte vänta i två timmar. Händelsen ramlar mellan stolarna och kommer aldrig att föras in i statistiken.
– Ingenting kommer märkas av det här någonsin och det tycker jag är fel. Han kommer fortsätta ringa till gamla tanter. Jag förstår att polisen har oerhört mycket att göra, och jag skyller inte på dem, men de här småbrotten om vi ska kalla det så, varför får vi inte hjälp?, säger Anita Eklund Lykull.
Inte det lättasteAnitas fråga är tydlig. Varför tar det så lång tid att anmäla ett sådant här brott? Norra Halland antog uppgiften för att få ett svar. Men det visade sig att det inte var det lättaste. Vi började med ett samtal till polisens presstalesperson i Väst i hopp om ett generellt svar.
– Det låter inte bra att att hon får vänta i två timmar för att bli framkopplad. Det låter oproffsigt kan jag tycka, sa Thomas Fuxborg innan han gav oss nummer till chefen för polisens bedrägerisektion i Göteborg samt chefen för polisens kontaktcenter, eftersom han själv inte kunde besvara frågan.
Ett antal samtal har gjorts till dessa två chefer, men antingen har telefonsvararen meddelat att personen är på möte eller så har ingen svarat. Ingen lycka där med andra ord. Vi har även kontaktat polisens nationella mediecenter i hopp om att slussas vidare. Svaret blev att vi skulle skicka ett mail som de sedan skulle vidarebefordra när tillfälle gavs.
Stationsbefälet i Kungsbacka kunde inte heller svara på frågorna vi ställde eftersom PKC, Polisens kontaktcenter, är en fristående avdelning. Den enklaste vägen att nå dem är att ringa 114 14, vilket vi gjorde. Först behövde man uppge sitt ärende, för att sedan kopplas till en handläggare. Den automatiserade rösten gav Norra Hallands reporter samma information som Anita hade fått. "Väntetiden beräknas till cirka två timmar". Det vittnar om att polismyndigheten är oerhört belastad. Kanske är Anitas förslag, som du kan läsa om i den här artikeln, inte så dumma. Så här sa hon under vår intervju på frågan om vad hon ville säga till polisen.
– Sök hjälp. Några pengar finns det väl att ta av. Sätt upp en sidolinje där man kunde få tala om vad man varit med om. Det här problemet bör komma fram. Jag förstår att de har mycket att göra och det är inte deras fel. Det är något systemfel tror jag, säger Anita Eklund.