NYHETER 2025-09-06 KL. 10:00

Hundarna Märta och Axel får elever tillbaka till skolan

Av Julia Sandstén Vikberg

Pedagoghundarna Märta och Axel kan motivera elever att komma till skolan och att göra skolarbete. För elever med behov av stöd kan hundarna även vara till stor hjälp i undervisningen.
– Vi har fått tillbaka många elever som har suttit hemma, vi har fått elever att börja prata och ökat elevers självförtroende, säger Mia Lundberg, lärare på Presskolan och ägare till hundarna.

Hundarna Märta och Axel får elever tillbaka till skolan
Mika har träffat hundarna i flera år och har skapat en relation till dem. Foto: Julia Sandstén Vikberg

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Mia och Mika gömmer några råttor i rummet, sedan får hundarna leta. Märta hittar en råtta som har fästs i handtaget på en dörr, tar den och ger den till Mika som läser lappen som sitter på råttan. ”Hur kan man skriva 13 med fyra ettor?”, läser hon. Sedan går hon fram till whiteboardtavlan och skriver 11+1+1=13. Mika är en av flera elever på Presseskolan som Mia Lundberg och pedagoghundarna har undervisning med.

– Vi träffar hela spannet av elever som har behov av stöd. Vi har många barn med NPF-diagnoser. Det är också elever som inte gillar att läsa högt för andra, och då kan de få träna på att läsa högt för hundarna. Vi träffar barn med selektiv mutism, alltså att de inte pratar, och då försöker vi få dem att prata med hundarna. Även barn som stannar hemma och inte kommer till skolan. Och fosterhemsplacerade barn som behöver lite paus och trygghet, säger Mia Lundberg.

Mia Lundberg är lärare på Presskolan och ägare till hundarna. Hon har gått pedagoghundsutbildningar med båda hundarna. Foto: Julia Sandstén Vikberg

Mika har haft lektioner med pedagoghundar ett par gånger i veckan under fyra år. För henne är hundarna en motivation till att komma till skolan och även till att göra skolarbete.

– Ifall jag gör skolarbetet snabbt får jag extra mycket tid efteråt till att vara med hundarna. Annars kanske man tänker att jag gör det om fem minuter eller så, men nu gör jag det på en gång, säger Mika.

Mika har träffat hundarna i flera år och har skapat en relation till dem. Foto: Julia Sandstén Vikberg

När Norra Halland är där gör hon flera tricks med hundarna och gosar med dem. Det märks att de har skapat en relation till varandra.

– Jag har en speciell relation till Axel. Han är ganska ny, han kom hit för två år sedan, så jag har känt honom ända från början. Men jag tycker om båda hundarna lika mycket, jag har bara olika relation till dem, säger Mika.

Hundarna har gjort skillnad

Enligt Mia kan hundarna delvis fungera som en morot för eleverna till att komma till skolan eller göra skolarbetet, då de får leka med hundarna efteråt, men även som hjälp i undervisningen. Elevernas undervisning med hundarna invidianpassas alltid utifrån elevens behov.

– Vi har ett tätt samarbete med speciallärarna och specialpedagogerna på skolan. Innan vi startar med en ny elev skriver vi ett syfte om varför eleven ska träffa oss och mål om vad vi vill uppnå. Så om en elev har svårt att få något gjort i klassrummet har vi det fokuset när eleven kommer hit, så då försöker jag anpassa övningarna utifrån det. Vi brukar ta in elever i perioder, 6-8 veckor, och sedan utvärdera vad vi har gjort och hur det har gått, säger Mia Lundberg.

Mika träffar pedagoghundarna två gånger i veckan. Hon menar att de gör henne motiverad till att göra skolarbetet snabbare. Foto: Julia Sandstén Vikberg

Hon menar att pedagoghundarna har gjort skillnad för många barn.

– Vi har fått tillbaka många elever som har suttit hemma, vi har fått elever att börja prata och ökat elevers självförtroende. Många elever har många insatser så det kan vara svårt att sätta fingret på vilken insats som ger fördel för eleven. Men man kan få höra från vårdnadshavare att en elev som sitter hemma kanske kommer till skolan dagen innan den ska träffa hundarna för att förbereda sig, och kanske dagen efter också för att det var ganska trevligt i skolan igår. Så det här kan ge ringar på vattnet, säger Mia Lundberg.

Tidigare träffade Mia Lundberg och pedagoghundarna även elever på två andra skolor. Men nu har de bara elever på Presseskolan eftersom de andra skolorna, enligt Mia, var tvungna att sluta med verksamheten av ekonomiska skäl.

– Det är synd. Vi har jobbat fram fina verksamheter som det tyvärr inte finns pengar till. Vi har jobbat fram jättefina relationer med elever. Så man hade önskat att kommunen kanske hade kunnat starta någon central hundverksamhet där man kan hjälpa de skolorna som behöver det här men inte har ekonomin. Det hade varit det absolut bästa, säger Mia Lundberg.

Läs även:

Hundratals elever har hög frånvaro – så agerar kommunen

Dottern utan skola i två månader

Ny metod kan hjälpa hemmasittare till skolan



LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | SPORT 2025-09-05 KL. 16:45
Därför blir stjärnan kvar i Pirates

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Politikern som gjort Ironman: Träning stärker demokratin

Politikern som gjort Ironman: Träning stärker demokratin

När Emanuel Forsell (M) gav sig in i politiken fick han snabbt tunga poster som ordförande i skolnämnden och som invald i kommunledningen. Det många inte vet är att han är en av få politiker som genomfört den extrema triathlontävlingen Ironman. Han menar att fler politiker borde syssla med uthållighetsidrott. – Den idrotten har en tendens att fostra rationella och målmedvetna personer. Det behövs inom demokratin och politiken.