Jag får ont i magen så fort jag ser dem, de där bilarna med stora röda blaffor i baken, de som verkar ha många namn och bland annat kallas A-traktorer.
Jag kallar dem EPA-bilar och mår lika dåligt av dem oavsett om de, som i bästa fall, kryper fram i 30 km i timmen och skapar enorma bilköer, om de vinglar omkring fulla av skränande femtonåringar och med dunkande musik på högsta volym eller allt däremellan. Ibland körs de förstås försiktigt och varsamt, men dessa fordon stör oavsett om de framförs lagligt eller olagligt. De medför olycksrisker i och med att de körs av omogna ungdomar och genom att den låga hastigheten ofta lockar irriterade medtrafikanter till riskfyllda omkörningar. Det är obegripligt hur det kan vara tillåtet för ungdomar under 18 år utan fullvärdiga körkort att köra ute i trafiken på helt vanliga vägar. OK, de måste ha en sorts körkort, men bara för moped och traktor, inte för bil.
På senare år har det pratats, skrivits, tänkts och tyckts en hel del om de här fordonen. Somliga är för dem och andra är emot. Nyligen kom lite skärpta justeringar av kraven på bilarna, bland annat om bilbälten och placeringen i passagerarsäten. Men varför man ägnar kraft åt småändringar begriper jag inte, för jag kan absolut inte förstå att den här typen av körning någonsin har blivit tillåten.
Jovisst, det kan krävas att en tonåring som med traktor hjälper till i jordbruket ska kunna köra på eller korsa en allmän väg för att ta sig från en åker till en annan. Att det kan innebära specialtillstånd, som medger dem att köra innan de uppnått åldern för körkort må alltså vara hänt. Men varför ska det också gälla andra, som inte har dessa behov? För dem behövs ju fordonen inte, utan de blir bara till riskabla leksaker och farligt nöje. Det är märkligt att ett land som Sverige, som nästan frossar i förbud och påbud av alla de slag inte håller sig till fastlagd körkortspliktig ålder.
Och traktorer är det inte ungdomarna kör, det är bilar fast körkortet för underåriga kallas traktorkörkort. Såväl skruttiga åk som nya stora lyxfordon förses med de röda skyltarna och ställs in så de högst kan köra i den tillåtna hastigheten 30 km i timmen. Ingenstans i debatten har jag hört några verkligt sakliga skäl för varför ungdomar ska ut på vägarna i bil. En del ser det som bra att 15-åringar kör som förberedelse för riktigt körkort. Föga lämpligt eftersom ordentlig körkunskap behövs innan man börjar ratta ett fordon. Det talas även om behov av transporter i glesbygd, men för sådant finns bussar, mopeder, cyklar och vuxna, som kan skjutsa. De här bilarna förefaller dessutom vara vanligare i Sverige än i andra länder. Under en resa på danska, tyska och holländska vägar nyligen såg jag faktiskt inte en enda sådan farkost.
Det är konstigt att ingen talar om att helt enkelt förbjuda EPA-bilarna, eller vad de nu kallas i denna nomenklaturförvirring. Jo en finns, och det är jag, som gör det här och nu. Och det gör jag, trots att jag normalt är frihetsälskande och anser att människor ska ta ansvar för sig själva. Men då gäller det givetvis människor, som uppnått vuxen ålder.
.
Fastighetsägaren försöker hitta nya hyresgäster
I somras lämnade hon skolan. Nu är 22-åriga Ninni Falk redo att spela superhjälte i sin största roll hittills. Föreställningen kommer att spelas ett antal gånger i bland annat Kungsbacka under våren.