TV-klipp och nyheter

NYHETER 2020-05-02 KL. 11:43

Fortfarande orimliga körtider inom hemtjänsten

Nu vill Kommunal se åtgärder mot Kungsbacka kommun från Arbetsmiljöverket.
Trots flera löften, fungerar fortfarande inte det problemfyllda systemet Intraphone tillfredsställande.
– Vi kände att det inte längre håller, säger Therese Åberg, huvudskyddsombud samt lokalt skyddsombud för Kommunal i Kungsbacka.



Vid sidan av den stora coronakrisen och alla de nya svårigheter och press som den sätter på hemtjänsten, fortsätter andra gamla surdegar att jäsa vidare.
I över ett år har Norra Halland återkommande kunnat berätta om de stora problemen inom hemtjänsten, efter att det nya planeringssystemet Intraphone infördes i mitten av januari 2019. Det har handlat om en kaosartad arbetsmiljö, restider mellan insatser som försvunnit och kortare tid hemma hos de äldre.

I slutet av förra året hävdade Ann-Heléne Svensson, verksamhetschef kvarboende, att situationen började bli bättre.

– Vi har kunnat samråda och träffa facket på ett annat sätt, vi har också valt ut en grupp medarbetare som har jobbat med problematiken. Men nu är gruppen mer eller mindre avslutad eftersom det börjat ordna till sig, sa Ann-Helén Svensson i Norra Halland den 6 december 2019.


Ann-Helen Svensson, verksamhetschef inom kommunens vård och omsorg.


Också från fackets sida såg man då en ljusning.

– Det finns fortfarande en lång lista kvar på saker som behöver åtgärdas, men det har blivit mycket bättre. Det ligger hårt arbete bakom från alla parter, sa Nathaniel Lindén, skyddsombud i demensteamet och en av deltagarna i den arbetsgrupp som hade tillsatts för att lösa problemen.

Orimliga körtider


Sedan har den gått i stå igen och under våren har hemtjänsten i områdena Öster samt Åsa/Frillesås återigen gjort flera så kallade 6:6a-anmälningar (begäran om åtgärder kring arbetsmiljö eller arbetstider, enligt §6:6a i Arbetsmiljölagen) mot kommunen. Där har man påtalat att de körtider som hemtjänstens personal ska följas fortfarande inte stämmer överens med verkligheten.

Enligt anmälan finns det inte tillräckligt med luft så att personalen har möjlighet att gå på toaletten annat än i direkt anslutning till sina raster och systemet tar inte hänsyn till trafikregler och parkeringar. Det finns inte heller någon tid avsatt för kringuppgifter som att läsa inköpslistor eller ha kontakt med legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal. Samma sak gäller för tid att läsa igenom genomförandeplaner och att kunna rapportera in tillbud och avvikelser.

"Efter att planeringssystemet Intraphone infördes har arbetsscheman/daglig planering medfört en högre arbetsbelastning och stress. (…) Vi hanterar dagligen flertal larm i en redan full planering. Detta skapar ytterligare stress och tidspress. Arbetssituationen medför stor risk för ohälsa och ohälsosamma arbetssituationer", står det i anmälan.

– Jag förstår inte varför kommunen fortsätter med ett system som inte fungerar, istället för att kräva mer från leverantören, säger Therese Åberg.


Therese Åberg, skyddsombud.


Ann-Heléne Svensson meddelar att man har haft ett flertal möten med Intraphone.

– Men vi har inte nått dit kommunen vill, säger hon.

Ruttoptimering borttagen


Enligt Ann-Heléne Svensson har det stora problemet varit ruttoptimeringen, där programmet har dirigerat personalen kors och tvärs.

– Under våren har vi därför testkört och tagit bort ruttoptimeringen i två hemtjänstgrupper, demensteamet och Åsa/Frillesås. Det har blivit mycket bättre, både för medarbetare och för kunder, så nu kommer vi att införa det successivt i alla våra verksamheter, säger hon.
I förra veckan fattade kommunen beslut om en tidsplan för att ta bort ruttoptimeringen inom samtliga hemtjänstgrupper. En tidsplan är på gång att kommuniceras till personalen.

Arbetssituationen för personalen i hemtjänsten har blivit bättre, efter det inledande debaclet med Intraphone, det håller också Therese Åberg med om. Både systemet och koordinatorerna har lärt sig mer. Däremot har åtgärderna inte räckt till för att göra arbetsmiljön tillräckligt bra. Det krävs mer.

Enligt skyddsombudet räcker det inte att ruttoptimeringen tas bort. Den tillgängliga tiden, som är schemalagd ner på minutnivå, är ändå för snålt tilltagen.

– Också om det stämmer att det tar till exempel sju minuter att köra en sträcka, så tar systemet inte hänsyn till trafik och korsningar. Inte heller tiden det tar att gå från bilen, ta fram nyckelgömman och låsa upp, att sedan gå tillbaka till bilen och köra därifrån. Om en insats är beräknad till två minuter har två tredjedelar av tiden redan gått då, säger Therese Åberg.

Larm tar tid


Än mer tid går om det kommer ett larm, i synnerhet ett tyst där den som larmat inte svarar när hemtjänsten ringer tillbaka.

– Då måste man åka dit på en gång, annars har man 45 minuter på sig att ta sig dit.

Om man tar område Öster som exempel, får man där i snitt 20 larm per dag.

– Personalen klarar av det, men de gör det genom att trolla med knäna. Det är inte rimligt att bygga verksamheten eller personalens möjlighet att kunna gå på toaletten utanför schemalagd rast på att gamla Agda tackar nej till en dusch eller annan insats.

Från arbetsgivarens sida håller man med om att restiden är den springande punkten, att det inte bara handlar om att köra en bil mellan olika platser.

– Det måste finnas tid i systemet, det är det vi håller på och tittar på. Men vi måste ha ett system att arbeta med, vi kan inte gå tillbaka till att arbeta manuellt, alla måste vara med och utveckla systemet, säger Ann-Heléne Svensson.

Kommunals aktuella 6:6a-anmälan skickades in tidigare under våren, och besvarades av kommunen den sista mars. Kommunal menar dock att svaret var för vagt och precis som tidigare hänvisade till att det skulle sättas ihop en (ny) arbetsgrupp. Man valde därför att driva frågan vidare och begära att Arbetsmiljöverket tar tag i frågan.

Läs mer:

Läget bättre efter Intraphone-krisen

Högste chefen: "Jag visste det var kris"

Dyrbar hemtjänsttid kapas i smyg

Undersköterskor rasar - "Hinner inte gå på toaletten"

 

TV-klipp och nyheter

Frölundacentern: Siktet är att ta hem JVM-guldet
ISHOCKEY 2024-12-04 KL. 15:40
Premium

Frölundacentern: Siktet är att ta hem JVM-guldet

Kullavikstalangen uttagen i JVM-truppen

Ny modell: Hemlösa får bostad före behandling
NYHETER 2024-12-04 KL. 12:15
Premium

Ny modell: Hemlösa får bostad före behandling

Samarbete inleds med Göteborgs stadsmission

Gaistränaren Fredrik Holmberg tycker till
FOTBOLL 2024-12-04 KL. 11:00
Premium

Gaistränaren Fredrik Holmberg tycker till

• Årets allsvenska spelare • När han senast tvivlade på sig själv • Värsta utskällningen

Långläsning med succétränaren:
FOTBOLL 2024-12-03 KL. 21:00
Premium

Långläsning med succétränaren: "Vad är det för demonserie vi hamnat i?"

✔ Starkaste minnet ✔ Då visste "Fidde" att Gais skulle bli bra ✔ Framtiden

Eldsjälen i ridklubben kan prisas:
NYHETER 2024-12-03 KL. 20:00
Premium

Eldsjälen i ridklubben kan prisas: "Rädd för hästar"

Är en av finalisterna i Årets sportföräldrar

En av fyra ungdomar utsätts för sexuella övergrepp
NYHETER 2024-12-03 KL. 11:45
Premium

En av fyra ungdomar utsätts för sexuella övergrepp

"Vuxenvärlden måste lära sig mer om vad som händer"

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

NH-sportens betyg på fotbollsklubbarna:

NH-sportens betyg på fotbollsklubbarna: "Inte ens nära godkänt"

Drömmar har funnits, glidtacklingar har gjorts och måljublen har tynat ut. Den sista domarsignalen i årets seriespel är blåst så nu kan två stolpskott ta på sig ansvaret och säga var ribban ska ligga för årets prestation. Här kommer NH-sportens matiga betyg på fotbollsklubbarna del 2.