För något halvår sedan fick innerstaden i Kungsbacka ny asfaltsbeläggning. I mina ögon var den inte alltför dålig, men kanske var det någon inne i stadshuset som tittade ut och retade sig på att det inte såg tillräckligt bra ut.
Eller var de rädda att någon skulle få vattenplaning på 30-sträckan utanför stationen?
Det hade varit bättre om våra ledande kommunpolitiker hade rört sig i hela kommunen för att kika på hur dåligt det ser när det gäller vägunderhåll. Man behöver faktiskt inte åka så långt. Bara ett par kilometer utanför "stadsgränsen", så finns ett skräckexempel. Vägen utanför Kungsbacka ridklubb. Ett lappverk av beläggningar, stora sprickbildningar och rejäla sättningar. Jag har sett hur hästtransporter kryper fram för att inte hästarna ska kastas fram och tillbaka i transporterna.
Ett annat skräckexempel är den korta biten mellan Duvehed och Fjärås Station. Det är djupa spår (mer än 20 cm) samt sprickbildningar och sättningar. De två sista åren, vid ett tillfälle per år, har man sprejat på lite tjära och strött flis i. Men hallå!? Det duger inte! Så fort det kommer en varm sommardag med stekande sol så blir tjäran rinnande och smetas ut. Då har inte flisen något att fästa i längre, så den försvinner också.
Alltså är man nere på noll igen bara efter några månader, för att senare gå under noll. Efter det är man nere och nöter på tidigare asfaltslager. Nu är man nere och nöter på fjärde lagret asfalt.
Inte bara det att det ser "fattigt" ut, utan det börjar faktiskt bli trafikfarligt också.
Martin
Christofer Rahm kan ta sig in på DP-touren
Placeras på säkerhetsklassade SiS-hem
Gallret nerdraget över den drabbade butiken på Kungsmässan
Polisen har de senaste åren följt en grupp ungdomar i Hålabäck som polisen ser en problembild kring. Några av dem kan kopplas till narkotikahantering eller annan kriminalitet. Två av ungdomarna bor på adressen som besköts i augusti. – Vi jobbar, i samverkan med sociala myndigheter, med att hjälpa dem i rätt riktning, säger lokalpolisområdeschefen Johanna Hennix.