När ska politikerna inse hur många barn och ungdomar som mår dåligt? När barn inte mår bra klarar de ofta inte av att vistas i miljöer med många människor eller möta höga krav på prestation och lärande. Stressen blir för stor, och vissa barn reagerar genom att bli utåtagerande. De trotsar vuxna, stör lektioner och hamnar i konflikt med både lärare och klasskamrater. I slutändan påverkas hela klassens undervisning.
Dessa barn behöver stöd – rätt stöd – i tid. I dag räcker inte elevhälsan till. Lärare kämpar redan på gränsen av vad som är möjligt. Vill vi ha trygga, fungerande samhällsmedborgare måste vi börja i rätt ände. Vi måste satsa på barnen medan de är unga.
Det krävs fler trygga vuxna i skolan. Fler lärare, kuratorer, specialpedagoger, speciallärare, skolsköterskor och socialpedagoger – på varje skola. Det är en investering i framtiden vi inte har råd att vänta med.
En orolig lärare
Läs även:
Debatt: Regionen borde stå upp för rätten till kollektivavtal
Debatt: Maleviksskolan vill ha kvar sitt högstadium
19 normingenjörer samlas i antologi om handling och förändring
Mästarna får tillbaka stjärnan i Aranäs hemmapremiär
Margareta och Ingrid tar sitt projekt till Kungsbacka
✔ Supersviten 2025 ✔ Storseger gav andraplats ✔ Plattmatch mot jumbon
Lätt tillgänglighet till glasögon är verklighet i Sverige. Men verkligheten ser inte likadan ut i andra delar av världen. Ett exempel är Tanzania i Afrika, där stora delar av befolkningen inte har råd att skaffa glasögon. Därför genomför optikkedjan Specsavers så kallade Eye camps i landet. Med på den senaste resan var Matilda Gustafsson, 30, från Kungsbacka. – Det känns väldigt bra att ha fått hjälpa så många människor på plats, säger hon.