DEBATT 2023-03-23 KL. 10:00

Debatt: Så når vi en fossilfri sjöfart

Debatt: Så når vi en fossilfri sjöfart

TV-klipp och nyheter

Med Europas längsta kust är det naturligt att nästan allt gods som kommer till, och lämnar, Sverige går med sjöfart. Det innebär att ett effektivt och väl fungerande sjöfartssystem är nödvändigt för att Sverige ska fungera. Dessutom sysselsätts fler än 100 000 svenskar inom sjöfartsbranschen.

Digitaliseringen inom sjöfarten är nödvändig. Ett exempel är utvecklingen inom trafikledning och informationsdelning i anlöpsprocessen, vilket gör att fartyg kan optimera sin sjöresa och bidra till betydande besparingar av såväl bränsle som utsläpp. Vi vill uppnå ”just-in-time-anlöp” som innebär att fartyget kan planera sin ankomst till en hamn. Denna effektivisering och koordinering av fartygsanlöp skapar också betydligt bättre planeringsförutsättningar hos de olika aktörer som är involverade i hamnanlöp och skapar ökade förutsättningar att integrera sjöfarten i det totala transportsystemet. En kraftsamling inom sektorn behövs för att få till detta.

Fossilfrihet är en annan stor utmaning för sjöfarten, då fartyg har lång livslängd och kan operera i upp till 50 år, eller ännu längre. Omställning inom sjöfarten tar tid, även om svenska rederier ligger i framkant. Vi är i början av omställningen och det krävs fortfarande innovationer och en gemensam syn på bränsleval och bränsleförsörjning för sjöfarten.

Alla Sjöfartsverkets drygt hundra egna fartyg planerar vi att driva med fossilfria alternativ i framtiden. Framför allt våra stora isbrytare står för 80 procent av våra utsläpp. Här är vi precis i starten på att byta ut två av våra äldre isbrytare. Våra nya isbrytare kommer att kunna drivas med fossilfria alternativ och är designade att hålla högsta miljöklass. Vi uppmanar till en bra uppslutning inom sjöfartsklustret att följa med i omställningen.

UAS (drönare) är ett annat område som är högaktuellt för oss på Sjöfartsverket. Idag inspekterar vi isläget i farlederna genom att rekognisera med isbrytare, vi söker efter försvunna personer med helikopter och båtar, vi använder båttransporter när vi kontrollerar fyrar och vi positionerar bojar och prickar med hjälp av farledsfartyg. Att ersätta med drönare sparar både bränsle och minskar utsläpp.

Framtiden är ljus för sjöfarten. Sverige har alltid varit, och kommer alltid att vara, ett land som är starkt beroende av sjöfart. Samtidigt finns det möjligheter för utveckling. Det råder ingen platsbrist på sjön.

Magnus Sundström, chef för Forskning och Innovation på Sjöfartsverket

Läs replik här:


Ställ om till klimatsmart sjöfart



TV-klipp och nyheter

Här kan du inte bada i helgen
NYHETER 2024-07-26 KL. 14:07
Premium

Här kan du inte bada i helgen

Nya prover visar höga bakteriehalter

Missfärgat vatten skapar oro i Frillesås
NYHETER 2024-07-26 KL. 12:30
Premium

Missfärgat vatten skapar oro i Frillesås

"Blir så påtagligt när det ser ut så här vid stranden"

Vill helst slippa - därför måste kommunen brädda
NYHETER 2024-07-26 KL. 11:45
Premium

Vill helst slippa - därför måste kommunen brädda

"Risk för att vattnet vänder tillbaka i folks avlopp"

Räddningstjänsten kvar efter storbranden i Åsa
NYHETER 2024-07-26 KL. 08:17
Premium

Räddningstjänsten kvar efter storbranden i Åsa

När brandresterna svalnat inleds polisens undersökning

Gottskärsseglare vann SM
SPORT 2024-07-25 KL. 15:09
Premium

Gottskärsseglare vann SM

Elpida är årets lärare i Kungsbacka
NYHETER 2024-07-25 KL. 07:00
Premium

Elpida är årets lärare i Kungsbacka

"Är som bäst när vi har henne"

Här drillas målvaktstalangerna
ISHOCKEY 2024-07-24 KL. 21:00
Premium

Här drillas målvaktstalangerna

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

SPORT 2024-07-26 KL. 17:22
Inget OS för Bengtsson
NYHETER 2024-07-26 KL. 16:50
Tågstopp genom Halland
Premium | NYHETER 2024-07-26 KL. 16:00
Så varmt är badvattnet i Kungsbacka
Premium | NYHETER 2024-07-26 KL. 14:07
Här kan du inte bada i helgen

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Hövdingen talar ut

Hövdingen talar ut

I snart sju månader har förre rikspolischefen Anders Thornberg varit landshövding i Halland. För NH berättar han om sitt nya jobb, vad som upprör honom mest, vilken påverkan Nato har på länet och vem Onsalamannen är. Han berättar också hur det är att vara misstänkt för ett allvarligt brott.