Debatt: Mopedbilens vara eller icke vara
Arkivfoto: Norra Halland
Varför jämföra mopedbilen med bilar vad gäller trafiksäkerhet och utsläpp med mera? Det handlar alltså om en moped med skydd mot regn och rusk, inte en bil.
Jag kan förstå att bilistorganisationen vill ha bort dem från vägarna, eftersom de sinkar upp bilistens framfart i trafiken och det bildas köer. Är det mopedbilar eller A-traktorer som bildar en kö? Nej det är en kö av bilar. När jag tog körkort fick jag lära mig att det är första och andra bilen i kön som ansvarar för att det blir en kö och kanske vansinniga omkörningar. Hade vi inte haft den första och andra bilen hade vi inte haft en kö.
Vad gäller utsläpp i miljön ska jämförelse ske med mopeder och andra fordon där regler för avgasrening saknas. Jag håller med om att vi behöver minska utsläppet från förbränningsmotorer men då ska utsläppsreglerna gälla även båtmotorer, trädgårdsredskap och fordon i jord- och skogsbruk.
Ska vi ändra trafikregler för att förhindra att köer uppstår på landsvägar bör ansvar för detta läggas på det första fordonet oavsett det är en mopedbil, A-traktor eller vanlig bil. Inför en regel som innebär skyldighet att köra åt sidan så fort det uppstår en kö med två bilar efter dig.
Johnny Eriksson