Debatt: Lever OBS-klassen kvar i Kungsbacka?
“Kör ut de som stör!” är en vanlig syn på lösningen för arbetsro i skolan. Det är precis vad man gör. På många skolor i kommunen finns en “liten grupp”. En grupp för de som inte klarar av miljön i helklass. Jag påstår att dessa grupper är mer eller mindre OBS-klasser. En grupp för problembarnen.
“OBS-klasserna” är utan resurser att erbjuda en fullständig skolgång. Tre lektioner är till exempel vad en skola har. Klarar man mer undervisning är det klassundervisning som gäller. Den undervisning man inte klarade av. Att pussla ihop gruppens schema med klassernas och få ihop timplanen är omöjligt. Rättigheten att få full undervisning går inte att lösa.
Kommunen har ett fåtal platser i vad de kallar “särskild undervisningsgrupp”. Här kan en anpassad fullständig undervisning ges. Men, här anses de inte platsa.
Förr ansåg man att bråkstakarna hade sig själva att skylla. Idag vet vi bättre. Majoriteten har ADHD. En funktionsnedsättning som gör att de inte har samma möjligheter att klara “en vanlig skoldag”. De har inte förmågan.
Smågrupper är ofta räddningen ur kaos. I en liten grupp har personalen mer tid att möta specifika behov. De kämpar och är fantastiska. Man kunde önska det samma från kommunen. Smågrupperna är sist i prioritet. Finns inte tid i idrottshallen får de ingen egen idrott. Personalen kämpar för att de inte ska känna sig som skolans B-lag, för samma år kallar de sig “idioterna på skolan”. Ambitionerna är låga. När eleverna får godkänt är alla nöjda. Vi fick höra att det går så bra att vårt barn egentligen inte behöver mer undervisning i vissa ämnen.
Om någon sagt att elever i rullstol får nöja sig med lektionerna som är på första våningsplanet. Hade det varit okej? Det är precis vad Kungsbacka kommun gör, men istället för hiss är det anpassad undervisning som saknas. Barnen göms i avskilda grupper. De stör bara varandra. Precis som dåtidens OBS-klasser.
Kungsbacka kommun, ge alla barn möjligheten till en fullständig utbildning!
Sigrid Hammarquist