DEBATT 2020-04-04 KL. 10:55

Debatt: Ingen ursäkt för felaktig medicin

Debatt: Ingen ursäkt för felaktig medicin

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter


Med anledning av artikel om förväxlad apodos i NH.


Hur kan det trots alla kvalitetssäkringsprocesser ändå bli fel när man hämtar sin medicin på apoteket?


Min mor, 80 plus, betalar varje månad en avgift för att apoteket och Apodos ska säkra upp att det blir rätt dos och medicin.


När det nu var dags att hämta den nya Apodosrullen beger sig mamma med hjälp av färdtjänst till apoteket. Hon fick lämna/visa sin legitimation som scannas för id-kontroll. Receptarien går iväg med legitimationen och kommer tillbaka med en Apodosrulle där etiketten på Apodosen ska stämmas av mot id. Det är här det går riktigt fel!

Personalen kontrollerar inte att det är rätt namn som står angivet på etiketten och fel medicin lämnas ut. Mamma utgår naturligtvis från att det är rätt, hon har ju lämnat sin legitimation.


Enligt Apotekschefen uppmärksammas felet på kvällen samma dag men man kan inte eftersöka mamma på grund av de nya regelverken…. men himmel, någonstans måste vi faktiskt börja tänka lite. Mamma har ett ganska ovanligt namn, det finns hur många möjligheter som helst att söka upp, ringa och varna. Men det finns ett regelverk som syftar till att skydda individens integritet som förhindrar denna efterforskning.


Mamma skulle precis ta den när hon upptäcker att det är fel namn på etiketten. En felaktig tablett och vi skulle mist vår fina mamma.


GDPR har ett gott syfte men någonstans måste vi känna oss trygga i att vi blir kontaktade om något går fel i processen.


Mamma fick själv åka till apoteket igen och påpeka felaktigheten. Svaret som lämnades i kassan… Det kan gå fel…. Mamma som i det läget var både, arg, ledsen och förbannad fick lämna apoteket med rätt medicin men inte ett ord om kompensation, eller ursäkt.


De med Apodos är extra utsatta och måste kunna lita på att den här typen av fel inte kan hända. Någonstans borde det finnas någon som vågar ifrågasätta regler när det kan bli så otroligt ödesdigra konsekvenser av att inte agera.




Catarina trivs med jobbet som alla har en åsikt om
NYHETER 2025-07-04 KL. 12:00
Premium

Catarina trivs med jobbet som alla har en åsikt om

"98 procent av alla vi möter är positiva"

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Alfred överlevde kylan i vrakets mast

Alfred överlevde kylan i vrakets mast

I en fruktansvärd storm i januari 1920 går ångfartyget Macona under på revet utanför Nidingen. 49 besättningsmän omkommer – bara en enda man överlever genom att klamra sig fast i masttoppen i vinterkylan. Nu berättar Frillesåsförfattaren Carl-Magnus Stolt den dramatiska historien.