Debatt: Borgmästaregatan behövs för att koppla ihop vägarna
Replik till Kungsbacka Framtidsparti och insändaren ”Tryggare miljö med begränsat trafikflöde”, NH 16/4.
Man undrar ju om någon av Kungsbacka Framtidspartis, KFP:s, medlemmar verkligen varit ute i trafiken och sett hur det ser ut när belastningen är som värst i Kungsbacka?
Ta korsningen vid stationen, som borde ha gjorts om för längesen, och den har ju knappast blivit bättre nu när hälften av all trafik måste passera där, och köerna bort till Signeskulle är ju inte bra..
Och i korsningen vid Tölö tvärled och Göteborgsvägen så har man i och för sig bättre sikt men istället så kommer bilarna i sådan hastighet och ström så att det knappt går och komma ut från där när det är som värst med trafik.
Borta på Arendalsleden är det i mina ögon okey.
Kungsbacka behöver verkligen få tillbaka sin fjärde kopplingspunkt mellan Varlavägen och Göteborgsvägen det vill säga Borgmästaregatan.
För så har vi två centrala kopplingspunkter.
Att nämna Barnkonventionen i detta fall känns för mig konstigt då det de pratar om är att Borgmästargatan är farlig för barnen men de nämner inte Kungsbackaån som ligger lika nära.
Borgmästaregatan byggdes cirka 1955, ån omnämndes för första gången i skrift 1366 så man kan lätt utgå ifrån att båda dessa saker fanns redan när lekplatsen planerades.
Så det mest logiska hade väl därför varit att lekplatsen byggts någon annanstans.
Tror verkligen att det finns värre problem i vårt samhälle att lägga fokus på. Miljömässigt så ser jag dock inte hur långa köer kan ge bättre miljö vid lekplatsen än ett vägnät som är bra
David Gunvik, Kungsbackaborna
Läs fler debattartiklar här