Lång process till säker cykelväg
Av Kristian Alm
Sju av tio elever har mindre än 300 meter till skolan. De trafikfarligaste vägarna styr inte kommunen över. I år ska det göras enkät om skolvägen. Det är något av det som kom fram när Miljöpartiet krävde svar i fullmäktige.
Arkivbild: Norra Halland
Det var alltså miljöpartisterna Maria Losman och Elisabeth Sahlsten som ställt frågor om hur det ser ut med säkra gång- och cykelvägar till våra skolor. Svar fick de från kommunalrådet Monica Neptun som basar över nämnden för Teknik.
– En analys som gjordes 2017 inför den nya gång- och cykelstrategin visade att 72 procent av eleverna bor inom 300 meter från sin skola. Men det finns brister vid flera skolor utanför Kungsbacka stad, men de vägarna rår inte kommunen över, det är Trafikverket, meddelade Monica Neptun.
Hon menade också att det därmed är svårt att påverka tempot i utbyggnaden, även om Kungsbacka är med och finansierar.
Just nu pågår planering för utbyggnad av GC-väg längs Vallbyvägen och Varbergsvägen. Vägplan för GC-väg utmed Göteborgsvägen i Frillesås och Ölmanäs ringväg i Åsa skall starta senare under 2022, och därefter följer vägplaner för och Västra Särövägen under 2023.
Under förra året har mindre förbättringar i Kungsbacka gjorts, till exempel GC-väg längs Klockaregatan, breddning av GC-väg vid Hålabäckskolan, hastighetssäkring av passager på Söderåleden och cykelöverfarter på GC-väg utmed Kungsgatan.
– Under 2022 planerar Teknik att testa ett GIS-baserat enkätverktyg (geografiskt informationssystem) för att utvärdera skolvägar på två skolor i kommunen. Det ska också tas fram en ny femårig strategi, avslutade Monica Neptun.