Stora skillnader för äldre i primärvården
Hur väl mottagna äldre blir på Kungsbackas vårdcentraler varierar stort. Här finns länets bästa vårdcentral. Men också Hallands sämsta.
Det visar en kartläggning av länets vårdcentraler som gjorts av länets fyra pensionärsorganisationer – SPF Seniorerna, PRO, SKPF pensionärerna och RPG.
Från noll till hundra
Genom att poängsätta vårdcentralerna med en skala från noll till hundra har seniorerna listat länets vårdcentraler, från bäst till sämst.
Av de tio vårdcentraler som listar Kungsbackabor valde endast Stenblommans vårdcentral att stå utanför kartläggningen. Av de övriga nio ligger merparten, fem stycken, över medelbetyget 52.
Bäst och sämst
Två av dem, Säröledens familjeläkare och Capio Husläkarna Kungsbacka, toppar hela länslistan med 100 respektive 97 poäng.
Nästan hälften av Kungsbackas vårdcentraler placerar sig dock betydligt längre ner på listan. Vårdcentralen Onsala får visserligen nästan medelbetyg, med 48 poäng. Men vårdcentralen Kungsbacka och vårdcentralen Kolla ligger klart under medel och allra sämst betyg får Vårdcentralen Särö, som med sina 27 poäng intar jumboplatsen i seniorernas rankning.
”Olikheterna är oroande”
Parametrar som poängsatts är fysisk tillgänglighet, möjlighet att få personlig direktkontakt med vårdcentralens personal över telefon samt möjligheten att få träffa en och samma läkare eller sjuksköterska när man som äldre besöker sin vårdcentral.
– Att medvetenheten om äldres behov är så väldigt olika är oroande. I upphandlingarna från regionen finns heller inga krav på att man ska ha en särskild medvetenhet om äldres behov. Sådan behövs. När man blir äldre glömmer man lättare och att inte ha någon på vårdcentralen som känner en skapar en otrygg situation, säger seniorernas projektledare Ann-Margret Nilsson.
Geriatrisk kompetens
I vissa fall har seniorerna kartläggning lett till omedelbara förbättringar ute på vårdcentralerna. Kartläggningen har även presenterats för de ansvariga i regionen. Nu hoppas länets pensionärer att deras rakning ska kunna ligga till grund för nya arbetssätt i primärvården.
– Vi tycker till exempel att man ska kunna kräva att det finns geriatrisk kompetens på varje vårdcentral. Vi vill också att det ska finnas möjlighet att nå en fysisk person över telefon, åtminstone någon dag per vecka, säger Nilsson.
Ska följas upp
I höst ska pensionärerna analysera sin kartläggning så att den kan ligga till grund för vidare diskussioner med regionen och våra lokala politiker. Om 1-2 år planeras en uppföljning. Då hoppas Ann-Margret Nilsson att läget på vårdcentralerna ser annorlunda ut.
– Genom att göra aktiva val för att det ska bli bättre gör man ju vården tryggare – både för oss äldre och för personalen, säger hon.