Bilreparationen skulle ta två veckor, men bilen var inte klar efter sex månader. Nu nekas en man från Kungsbacka ersättning från bilverkstaden.
Mannen från Kungsbacka körde i i diket under våren 2024 och det ledde till att bilen behövde lämnas in för reparation.
Bilfirman räknade med att vara klar på två veckor. Men så blev det inte alls. Bilen var inlämnad i över sex månader och det berodde på att det material som behövdes till reparationen inte gick att få tag på.
Bilägaren tröttnade och anmälde ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Där krävde han drygt 15 000 kronor i ersättning för den långa väntetiden.
Bilfirman har i sin tur medgett att det dragit ut på tiden, men att det berodde på att det inte gick att få tag på de reservdelar som krävdes. Man har i sitt svar till ARN beskrivit hur åtta olika leverantörer kontaktades men inte kunde leverera delarna som behövdes.
ARN går nu på bilfirmans linje och mannen får ingen ersättning. I sitt beslut menar ARN att det ligger på försäkringsbolaget att ersätta för liknande förseningar. Men lyfter också fram att bilägaren inte preciserat några extra kostnader för till exempel en hyrbil under den aktuella tiden.
Bilen monterades till slut i hop till ett körbart skick, och bilfirman har tidigare ersatt anmälaren med drygt 80 000 kronor, bland annat för den självrisk som mannen skulle betala.
Läs även:
Par kräver 19 000 kronor efter flera klagomål på USA-resa
Dålig information ger man rätt att häva bilköpet
Bomben i Kolla – nu startar rättegången
✔ Betygsätter starten ✔ Klubbytet ✔ Blyga målsättningen
Nya e-tjänsten för färdtjänstansökan får bra betyg
Det var fem år sedan som Andrea Wallroth valde att säga upp sig från sitt lärarjobb och satsa på att bli biodlare på heltid. Nu driver hon den prisbelönta honungsbutiken Djäknegårdens honung. Norra Halland träffade henne för att prata om hennes passion för bin, om när hon utvecklade en allvarlig allergi mot bistick och om varför insekter är så viktiga för planetens överlevnad.