NYHETER 2019-11-27 KL. 18:32

Det är tryggt att vara konsument i Kungsbacka

I Kungsbacka går konsumenterna trygga. Kommunens konsumentvägledning håller absolut toppklass. Det slår tidningen Råd & Rön fast.

Det är tryggt att vara konsument i Kungsbacka
Konsumentråd, Charlott Falk, Eva Norrand Andersen, Christoffer Widell,

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter

Samtliga 290 svenska kommuner har granskats utifrån fyra kriterier: konsumentvägledning, budget- och skuldrådgivning, livsmedelskontroll och hur lätt det är att få tag på kontanter.

Undersökningen visar stora skillnader i olika delar av landet. En fjärdedel av kommunerna erbjuder ingen konsumentvägledning alls, till sina invånare.

Bäst i länet


I Kungsbacka är man desto bättre. Kungsbacka kommuns konsumentvägledare är inte bara bäst i länet. De är sjätte bäst i landet också.

Konsumentvägledaren Christoffer Widell, som tillsammans med sin kollega Charlott Falk i första hand arbetar med ärenden som rör konsumenträtt gläds åt framgången.

– Hur höga poäng man får i den här undersökningen beror nog på vad man erbjuder. Här i Kungsbacka arbetar vi mycket med att vara tillgängliga och ge stöd till konsumenter. Vi arbetar även förebyggande genom att vara ute och föreläsa i skolor och hos olika organisationer, säger han.

Underlättar kommunikation


Att Kungsbackas konsumentvägledare är erfarna och även specialiserade på olika områden ser han som en annan framgångsfaktor.

Själv arbetar Widell mest med fall där Kungsbackabor som köpt varor och tjänster känner sig missnöjda med såväl köpet, som det gensvar de fått av säljaren när de försökt reklamera.

– Som konsumentrådgivare företräder jag ingen part juridiskt. Men genom att gå in och informera om vilka regler som gäller kan jag bidra till att det blir lättare för parterna att hitta en lösning, förklarar Christoffer Widell.

Tvistar med hantverkare


Som konsumentvägledare med fem års erfarenhet av Kungsbacka, vågar Widell gå i god för att kommunens företagare generellt sköter sina kundrelationer bra.

Oftast är det vid köp av framförallt hantverkstjänster som Kungsbackaborna kontaktar honom.

– När man köper en tjänst är det bra att upprätta ett skriftligt kontrakt. Finns allt man kommit överens om nedskrivet på ett papper blir det mycket lättare att komma överens om något skulle gå snett. Bäst är nästan att höra av sig till oss före man gör upp en större hantverksaffär. Vi har förtryckta blanketter och avtalsförslag man kan använda sig av, säger Christoffer Widell.

Kommunens konsumentvägledare arbetar också en del med ärenden som rör begagnade bilar. Den som köpt begagnad bil av ett företag har tre års reklamationsrätt för så kallade ursprungliga fel, även om bilen har några år på nacken. Men vad som ska betraktas som ett ursprungligt fel kan det ibland råda delade meningar om.

Varnar för bedrägerier


Inför den stundande julhandeln förbereder sig Christoffer Widell på att få en hel del frågor som rör köp på Internet. Alla näthandlare är inte seriösa och i julstressen kan man lätt bli lurad.

– Ska man köpa sina julklappar på nätet ska man vara noga med att först kolla upp företaget man tänker handla med. Man bör även noga sätta sig in i vilka villkor som gäller, avseende till exempel leveranstider, eventuella tullavgifter, fraktkostnader och villkor för returer, säger Christoffer Widell.

– Vi får en hel del samtal som rör rena bedrägerier. Vanligast är nog att man via annonser som lovar gratis varor som kunden bara behöver betala frakten för lockar köparen att lämna ut sitt kontokortsnummer. Kortnumret används sedan för att ta betalt för dyra abonnemang som är omöjliga att ta sig ur. I sådana situationer kan vi till exempel hjälpa till med att få kontot spärrat från framtida uttag. Vi får även samtal om fräcka telefonförsäljare som ringer runt och utlovar att abonnemang som de säljer ska ge kunden billigare el, telefoni eller liknande. Fastän det i själva verket ofta visar sig bli dyrare, avslutar Christoffer Widell.

Företaget satsar i Kungsbacka:
NYHETER 2025-05-23 KL. 07:00
Premium

Företaget satsar i Kungsbacka: "Vi kallar det rum att älska"

Ny visningsträdgård med växthus, uterum och pergola

TV-klipp och nyheter

Lyckat fiskeprojekt i Veån gav en tår i ögat
2025-05-22 KL. 21:00
Premium

Lyckat fiskeprojekt i Veån gav en tår i ögat

Ån restaurerades - ska se ut som för 150 år sedan

Stjärnan i en stor intervju inför finalen
2025-05-22 KL. 20:00
Premium

Stjärnan i en stor intervju inför finalen

✔ Om att vara utanför elvan ✔ Var hon vill bo ✔ Den stundande finalen

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Gabriella var rädd för vatten – nu är livet skutor och havet

Gabriella var rädd för vatten – nu är livet skutor och havet

Gabriella var livrädd för vatten men en skolresa förändrade allt. Nu är havet hennes liv och sedan 15 år tillbaka jobbar hon på och med Ostindiefararen Götheborg. Fast nästa äventyr är en långsegling med man och barn i egen båt.