NYHETER 2021-12-03 KL. 11:45

"Alarmerande att det inte planeras fler investeringar på Västkustbanan"

Av Christina Forlin

– Trafikverket planerar alldeles för få satsningarna på Västkustbanan.
Agneta Nordström, specialist på infrastruktur på Kungsbacka kommun, är besviken över att kapaciteten inte byggs ut.
Hon hade dessutom hoppats på besked i tisdags om när en ny järnvägsstation i Kungsbacka skulle kunna byggas.


"Vi som kommun växer, och är i behov av satsningar", säger Agneta Nordström, specialist infrastruktur. arkivfoto: kristian alm

I samband med Trafikverkets presentation av det nya planförslaget stod det klart att Kungsbacka station inte finns med i planeringen fram till 2033. Planerna uppdateras vart fjärde år, och det är möjligt att Kungsbacka station kommer med år 2026 men då längst ner på listan. Det vill säga efter år 2033.
– Att inte veta när en satsning på stationen i Kungsbacka blir av känns frustrerande, då vi har en station som har plattformar som sjunker, säger Agneta Nordström.
– Vi behöver satsa fullt ut på tåget. Vi kan inte sätta in fler bussar, de kommer bara att stå i kö i Göteborg. För att klara tillväxten för arbetsmarknadsregionen måste vi utveckla järnvägen.

Vägarna hårt belastade

Visst förstår hon att behoven är mycket större än Trafikverkets pengapåse, och att det krävs hårda prioriteringar, men hon anser ändå att det är alarmerande att det inte planeras fler investeringar på Västkustbanan.
– E6:an är hårt belastad, tågen på Västkustbanan är ofta fulla och på 158:an är kapaciteten nådd, säger Agneta Nordström.
Enligt henne är E6:an en stor transportkorridor för gods som kommer från kontinenten, eller från hamnarna med Ystad i söder till Göteborg i norr.
Stråket från Oslo till Hamburg ingår dessutom i EU:s prioriterade förbindelser i EU:s förodning av det transeuropeiska nätet för transporter.

Mer tåg och båt

Enligt Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon är inriktningen att trafiken på vägarna på sikt styras över till tåg och båt.
– Men det är svårt att se hur det ska gå till när man inte satsar på Västkustbanan, säger Agneta Nordström.
Trafikverket öppnar för att en samfinansiering av projekt i vissa fall kan göra att de går snabbare att genomföra, men vad gäller Kungsbacka station (som eventuellt Region Halland och Kungsbacka kommun kan putta in pengar i) tror inte Agneta Nordström att det är ett alternativ.
– Det är stora summor det rör sig om, 3,2 miljarder. Som jämförelse kan nämnas att järnvägsstationen i Åsa kostade 100 miljoner och den i Väröbacka, som Varbergs kommun är med och finansierar, 153 miljoner.

Läs mer: Stor tågsatsning - men inget sker i Kungsbacka
Läs mer: "Viktigt att staten tar sitt ansvar"
Läs mer: Region Halland: "Miljömålen kommer inte nås"




SENASTE TV-NYHETERNA

Skolans kyrkosamarbete ifrågasätts
NYHETER 2022-01-20 KL. 13:27

Skolans kyrkosamarbete ifrågasätts

Läraren kritisk mot upplägget

Skolan försvarar samarbetet med kyrkan
NYHETER 2022-01-20 KL. 13:24

Skolan försvarar samarbetet med kyrkan

Buss körde av vägen
NYHETER 2022-01-20 KL. 07:50

Buss körde av vägen

Målvakterna glänste i återstarten
HANDBOLL 2022-01-19 KL. 21:21

Målvakterna glänste i återstarten

Aranäs segrade i årets första match

Thorbjörnson etta på riksdagslista
POLITIK 2022-01-19 KL. 18:00

Thorbjörnson etta på riksdagslista

Vården viktig valfråga för V

Dubbelt Kungsbacka i OS-trupperna
ISHOCKEY 2022-01-19 KL. 16:00

Dubbelt Kungsbacka i OS-trupperna

Ryfors om AHL:
ISHOCKEY 2022-01-19 KL. 12:00

Ryfors om AHL: "Det kallas djungeln av en anledning"

Fler nyheter

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

En doft av thai i vinterrusket

En doft av thai i vinterrusket

Det är snöglopp och ruggigt och så långt ifrån den thailändska värmen man kan komma. Men mitt ute bland åkrarna i Myra finns en liten ljuspunkt – Wans thailändska gatukök som lockar långväga kunder.

-