Stor tågsatsning - men inget sker i Kungsbacka
Av Christina Forlin
Det ser ut som en ombyggd järnvägsstation kommer att dröja i decennier.
Inte ett ord nämndes om Kungsbacka under Trafikverkets pressträff tidigare i veckan.
En ombyggnad av stationen i Kungsbacka ligger långt bort. Foto: Ronny Karlsson
De större järnvägsinvesteringarna i längs Västkustbanan under planperioden 2022-2033 handlar om en ny station i Väröbacka, samt åtgärder som ska göra det möjligt att köra tågen i 250 kilometer i timmen, istället för nuvarande 200.
Någon ombyggd station i Kungsbacka finns inte med, något som många hoppats.
Redan i dag ligger trafiken på Västkustbanan mellan Kungsbacka och Göteborg nära vad som får plats på spåren, och minsta störning får stora effekter. De olika tågtyperna skapar svalleffekter efter en försening, när de långsammare pendeltågen blockerar snabbare regiontåg. Vid stationen korsar pendelspåret fjärrtågspåret vilket är en säkerhetsrisk, och det finns dessutom för få ställen att kunna passera ett annat tåg.
Olika alternativTrafikverket har utrett olika alternativ för nya spår och station i Kungsbacka, och ett par uppmärksammade alternativ avfärdas grundligt. Ett nytt östligt spår skulle bara avlasta obetydligt, och dessutom skapa ytterligare en barriär i landskapet och splittra resandet mellan två stationer.
En nedgrävd station är ett förslag som lockat Kungsbacka kommun, för att bli av med ”såret” tvärs igenom centrum, men det skulle kosta fyra miljarder extra att få ner en stabil station i den svajande Kungsbackaleran.
Det enda realistiska alternativet lär vara en ombyggd station där två pendeltågsspår placeras i mitten, och två passerande fjärrtågsspår på sidorna. Då kan pendeltåg turas om att vända utan att blockera varandra, och dessutom blir det utrymme att parkera tågen där under natten för tidig start nästa dag.
Men det kommer att dröja.
– Planerna revideras vart fjärde år, säger Jörgen Einarsson, regional direktör på Trafikverket Region väst.
– Det är möjligt att Kungsbacka station kommer med år 2026, men då längst ner på listan. Det vill säga efter år 2033.
Enorm satsningTotalt ska det satsas 799 miljarder på infrastruktur i Sverige fram till 2033, och dessutom tillkommer runt 50 miljarder från bland annat trängselavgifter. 80 procent av pengarna ska gå till järnvägen där det blir flera stora projekt. Bland annat ska man bygga ut för att kunna hantera en maxfart på 250 kilometer per timma på vissa sträckor.
Även vägnätet ska ses över men där är generaldirektör Lena Erixon tydlig med att hon önskat mer pengar.
- Det har varit tuffa prioriteringar trots att det handlar om mycket pengar. Vi kommer att se försämringar på våra vägar även om vi ska göra vad vi kan, sade hon vid en digitalpressträff.
Göteborg-Borås
I Region Väst handlar det bland annat om fortsatt satsning på höghastighetsjärnvägen mellan Göteborg och Borås som ska förbättra kommunikationerna till Landvetter flygplats, fortsatt upprustning av Västra stambanan mellan Göteborg – Stockholm, Värmlandsbanan och Markarydsbanan, samt fortsatta satsningar med trafiksäkerhetsåtgärder för bland anat E20 och E45.
Finansieringen av Västlänken är redan klar och ingår i det Västsvenska paketet, som till hälften finansieras av statliga medel, och till hälften av regionala och lokala medel däribland trängselskatt.
Den började byggas 2018 och beräknas vara klar 2026, är beräknad till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.