80-åringar lurade av telefonförsäljare
Telefonförsäljaren påstod att deras brandsläckare var för gamla och att de behövde se över sitt brandskydd. När fakturan kom var den på över 5000 kronor.
Det var i mitten av november som en telefonförsäljare från företaget Gothia brandskydd kontaktade Eva Larssons föräldrar som är i 80-årsåldern. Försäljaren uppgav att han ringde med anledning av en brandskyddskontroll i Fjärås.
– Han ställer frågor om brandskyddet, hur många brandsläckare som finns, hur gamla de är, om mina föräldrar har brandfilt och hur många brandvarnare som finns, säger Eva Larsson.
Under samtalet, där försäljaren talar fort och bestämt, hävdar han att det finns nya riktlinjer angående brandskydd i hemmet som ska ha utfärdats av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap efter den stora branden förra sommaren.
– Försäljaren säger att pappas brandsläckare inte duger, att de är för gamla, och erbjuder sig att byta ut dem, säger Eva.
Försäljaren, som tagit reda på alla personuppgifter och att Evas pappa har ett företag, säger att momsen är avdragsgill och nämner en summa. Just summan är väldigt svår att uppfatta eftersom försäljaren slöddrar till just då.
– Det låter som 39,95 men han borde ha sagt tretusenniohundra nittiofem kronor exklusive moms. Det sägs inte heller någonting om fraktkostnad, säger Eva efter att ha lyssnat på samtalet.
Evas 84-åriga pappa som överrumplas av den bestämda försäljaren säger ja. Därefter går det några veckor tills Eva får reda på vad som hänt.
– De ville inte berätta för mig, de skämdes och hade antagligen betalat fakturan om inte jag fått reda på det, säger hon.
Under tiden har Evas föräldrar fått orderbekräftelsen där det nu helt plötsligt kostar 4993,75 kronor och Evas pappa har kontaktat företaget för att meddela att han ångrar sig.
– Då säger företaget att det inte går att ångra sig, säger Eva.
En dag öppnas dörren utan förvarning hemma hos Evas föräldrar, en man ställer in ett paket med brandsläckare och brandfiltar, utan att säga ett ord, och går.
Fakturan anländer och är på 5383 kronor inklusive expeditionsavgift och frakt. Den är också utställd på pappans företag.
Eva Larsson kontaktar företaget som hävdar att samtalet är i sin ordning.
– När jag förklarar att pappa hör dåligt kräver de ett intyg, säger Eva som begär att få ut samtalets ljudfil.
Hon kontaktar också Kungsbacka kommuns konsumentrådgivare Charlott Falk.
– Säljaren ringde för att pappan har en enskild firma, då gäller inte konsumentlagstiftningen utan muntligt avtal. Men i ljudfilen säger säljaren: ”hur står det till med brandvarnarna därhemma?” vilket vi menar var jämställt med ett konsumentköp, säger konsumentrådgivaren.
– Svara inte på samtal från nummer du inte känner igen. Men om du sagt ja till något på telefon och säljaren ber att du ska svara ja på ett sms: gör inte det förrän du vet vad du svarar ja till. Vänta och läs igenom noga! Det är aldrig så bråttom som säljaren säger, säger hon.
Efter upprepade kontakter med Gothia brandskydd har Eva Larsson nu fått besked om att ärendet är avslutat. Fakturan ska vara krediterad och de oönskade varorna har återlämnats.
Hon vill varna andra för att köpa från oseriösa telefonförsäljare och har också skickat ljudfilen och ett mejl om vad som hänt hennes föräldrar till Konsumentverket.
Konsumentverket har hittills i år registrerat 66 anmälningar angående Gothia brandskydd. Dessutom har deras upplysningstjänst Hallå Konsument haft ytterligare 129 kontakter angående bolaget. Det har medfört att Konsumentverket nu ska granska företaget.
– Vi har öppnat ett ärende med stöd av marknadsföringslagen gällande vilseledande marknadsföring. Ärendet kommer att föredras för Konsumentombudsmannen i början av nästa år. Då tar man ställning till om det ska tas vidare till Patent- och marknadsdomstolen, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.
– Vi anser inte att det är många som är lurade av kontakten med oss och vi riktar inte in oss på någon specifik åldersgrupp. Vi tar varje anmälan till Konsumentverket på stort allvar. Dessa anmälningar rör till största del en ny tjänst som vi har skapat och som innebär att vi tar över all hantering av den fysiska brandskyddsutrustningen åt kund. Vi förbättrar ständigt tjänsten och hur vi säljer in den, säger Magnus Björkman, verksamhetschef på Gothia brandskydd.