Därför säger TU nej till hårdare regler för casinoreklam
Regeringen kom i somras med förslag om att skärpa reglerna kring spelreklam. Nu har TU, som representerar företag i mediebranschen, lämnat sitt remissyttrande.
Det har varit många diskussioner kring spelmarknaden i Sverige, särskilt sedan casinon på nätet började att skjuta i höjden vad gäller popularitet. Människor från hela världen samlas idag framför sina mobiltelefoner, surfplattor eller laptops för att få underhållning från olika spelsajter. Casino har därmed fått en ny innebörd – från ett svåråtkomligt ställe som folk mestadels såg på film, till att vara en del av många svenskars fritidsintressen.
När regeringen stramade åt lagarna för marknaden 2019 förändrades läget på flera sätt. Den svenska spellagen innebär att alla spelsajter verksamma i Sverige nu måste ha en godkänd licens, och betala för denna. Samtidigt blev det mindre attraktivt för spelarna att välja de svenska sajterna. Detta eftersom spelaktörer med svensk licens måste ha en maximal insättningsgräns för sina användare, och begränsad bonus.
Svenskar spelar på casino utan licensDe här regleringarna hade som syfte att minska risken för spelberoende och spelmissbruk. Men istället vände sig många svenskar till
Casino utan licens. Ett casino utan licens i Sverige har istället sin spellicens i något annat land, ofta där reglerna är mer förmånliga vad gäller skatter som bolagen måste betala, och bonuserbjudanden som bolagen får erbjuda sina användare.
Ett casino utan svensk licens befinner sig dessutom utanför systemet Spelpaus. Det kan innebära både positiva och negativa följder, beroende på vem man är som spelar. För den som har problem med att spela lagom så kan Spelpaus vara ett bra sätt att stänga av sig från alla spelsajter under en viss tid. Det fungerar dock inte på sidor utan svensk licens, så personer med spelberoende bör vara försiktiga.
Förslag om mindre spelreklamOm man däremot som spelare stängt av sig av misstag eller råkat stänga av sig längre än tänkt är det en fördel att kunna spela på utländska sajter. Oavsett vilka anledningar man har så är det viktigt att alltid
spela ansvarsfullt. För att ytterligare dra åt restriktionerna kring spel så kom regeringen i juni 2021 med ett förslag om att skärpa reglerna för spelreklam.
I förslaget vill regeringen inför krav på särskild måttfullhet vid marknadsföring. Det är samma princip som gäller kring reklam för alkohol i Sverige. Förslaget har gått på remiss och en eventuell lagändring väntas kunna träda i kraft 1 juli 2022. Reglerna idag säger att företagen ska iaktta måttfullhet vid marknadsföring av spel och att reklamen inte får vara riktad specifikt till personer som inte fyllt 18 år.
”Riskerar att bli kontraproduktiv”Reglerna för reklam med särskild måttfullhet gällande alkohol innebär att reklamen inte får rikta sig till personer under 25 år. Den får inte anses vara uppsökande, påträngande eller uppmana till att dricka alkohol. Syftet med att strama åt spelreklamen, enligt regeringen, skulle vara att skydda konsumenterna inom spelbranschen. TU, Tidningsutgivarna, håller dock inte med.
TU är de svenska mediehusens branschorganisation och värnar bland annat om yttrande- och tryckfriheten, demokrati och skydd för svenska medier och deras anställda. Organisationen är ofta med på hög nivå i utredningar och påverkar lagförslag.
– En ytterligare åtstramning till ”särskild måttfullhet” vid marknadsföringen av spel riskerar att bli kontraproduktiv och minska den så kallade kanaliseringen till det organiserade och kontrollerade spellicenssystem vi har i dag, säger Johan Taubert, VD för TU,
i ett pressmeddelande.
Kan ge sämre annonsintäkterTU avstyrker därmed förslaget och menar att man också starkt borde ifrågasätta utredningens bedömning att förslaget inte skulle ge intäktsbortfall för medier som har spelreklam. TU menar att motiveringen till att det inte skulle bli några förlorade annonsintäkter från spelreklam ”eftersom det redan finns ett krav på måttfullhet” inte duger.
År 2020 fick den svenska dagspressen in runt 260 miljoner kronor från spelannonsering. Om en del av den här inkomsten försvinner kommer tidningar och nyhetssajter i Sverige att få sämre möjligheter att bedriva journalistik av hög kvalitet, menar TU i sitt remissvar.
Fler spelbolag kan välja utländsk licens istället
Organisationen understryker att det finns en stor risk att fler spelbolag väljer att lämna den svenska spelmarknaden om man inför hårdare regler kring reklam. Enligt TU vore det ”djupt olyckligt om en redan sjunkande kanaliseringstrend ytterligare förstärks, varpå tilltron till och legitimeten för det svenska spellicenssystemet till sist kommer att äventyras.”
Hårdare restriktioner kring onlinespel får inte bara spelare att välja bort den svenska marknaden. Samtidigt som spelintresserade vänder sig till utländska aktörer för att få större och fler bonusar, och obegränsad insättning, så väljer spelbolagen att ha sin verksamhet i andra länder.
Lägre skatter och mer frihet kring vad de kan erbjuda sina användare gör att sajterna blir mer attraktiva än sina svenska konkurrenter. Därmed blir de mer lönsamma och kan erbjuda allt större och bättre utbud. Även om det finns en god tanke bakom den hårda regleringen av den svenska spelmarknaden – att skydda spelarna – så riskerar man att konsekvensen blir att allt fler bolag och användare helt överger den svenska marknaden.