Betalningar via Swish ökar – men tryggheten går i motsatt riktning
Endast två år efter lansering toppade Swish nedladdningslistan i Appstore, före appar som Instagram, YouTube och Snapchat. Sedan dess har storbankernas gemensamma betallösning fortsatt öka i popularitet, och i dag är fler än 8 av 10 svenskar anslutna till tjänsten.
Foto: Unsplash
Att betala köp med sedlar och mynt har med åren blivit en alltmer ovanlig företeelse bland svenskarna. Kontanter har länge ansetts vara en utdöende art, och de senaste åren har utvecklingen mot digitala betalningslösningar påskyndats.
I och med pandemin har det uppkommit en oro om att viruset ska spridas via utbytet av kontanter. Detta är en av anledningarna till att fler svenskar val bort de fysiska butikerna till förmån för de digitala.
I Internetstiftelsens undersökning Svenskarna och internet, som kartlägger befolkningens digitala vanor under 2021, framgår att 9 av 10 handlar online. Postnords rapport E-barometern bekräftar det ökade intresset för e-handel. Rapporten menar att den digitala handeln under 2020 växte med 40% jämfört med 2019 – en ökning som motsvarar hela e-handelns omsättning år 2012.
8 av 10 svenskar använder SwishMed anledning av den ökade handeln online är det inte särskilt anmärkningsvärt att de digitala betalningsmetoderna konkurrerar ut kontanter. I Svenskarna och internet framgår att Swish är det överlägset mest populära betalsättet. Hela 83% svarar att de betalar med Swish – en ökning med fyra procentenheter jämfört med år 2019. 1 av 10 svenskar uppger att de använder betalmetoden dagligen.
Swish är dock inte enbart tillgängligt inom e-handeln. I dag är det till exempel möjligt att ”swisha” i många fysiska butiker och samtliga svenska nätcasinon erbjuder insättningar och uttag med metoden. På ett så kallat
Swish casino överförs pengarna direkt från bank- till spelkonto samtidigt som legitimering via BankID innebär hög grad av säkerhet.
Fler pensionärer anslutna till SwishBland den yngre befolkningen är Swish som allra mest populärt, visar Internetstiftelsens undersökning. Hela 94% av svenskar födda på 90-talet använde Swish någon gång under året och 55% ”swishade” varje vecka. Bland 80-, 70- och 60-talister ser användandet likvärdigt ut, men därefter sjunker användandet ju högre upp i generationerna frågan ställs.
Det totala användandet av Swish bland pensionärer uppgår till cirka 50%. Genom att blicka tillbaka i tiden framgår att detta är en relativt hög procentsats som vuxit i och med pandemin. Under år 2020, då pandemin tog Sverige i sitt grepp, ökade användandet bland pensionärer med 9 procentenheter från Q1 till Q3.
Siffran håller sig alltså fortsatt hög, men det finns även röster som
vill att kontanter prioriteras högre. Detta då de digitala lösningarna riskerar att skapa ett utanförskap bland vissa grupper i samhället – dels de äldre men särskilt de som bor på landsbygden.
Hälften upplever otrygghet vid betalning onlineE-handeln har stått för en
nästintill lavinartad tillväxt och många ser detta som ett enkelt och smidigt alternativ, men många upplever även vissa baksidor med att handla online. Under 2021 uppgav nästan hälften av de som handlat via internet att de känner sig otrygga. Oron uppstår främst i samband med betalningen.
När frågan om man känner sig otrygg eller osäker vid betalning online ställdes i 2019 års undersökning blev det generella svaret ett annorlunda sådant. Då uppgav endast 7% att påståendet stämmer in på dem. Samtidigt svarade 31% av personerna över 16 år gamla att de känner sig helt och hållet trygga vid betalning.
Oro över att lämna ut kort- och kontouppgifterNär oron vid online-betalning ska undersökas 2021 delas de svarande in i olika kategorier. Osäkerheten upplevs som störst bland personer med en funktionsvariation, där 62% svarat ja på frågan om de känner sig otrygga. Samma svar är även frekvent återkommande i kategorin personer i åldrarna 18–25, där 60% svarar ja.
Anledningarna bakom denna otrygghet är flera. Bland svaren uttrycks bland annat en oro över att pengarna inte ska komma fram och att sajten man handlar av är en okänd eller oseriös sådan. Den vanligast förekommande anledningen till oro är dock att behöva lämna ut sina konto- och kortuppgifter, och därmed exponera sig för risken att uppgifterna blir ”kapade”.
Därav kan slutsatsen dras att det främst är vid betalning med bankkort en oro uppstår, eftersom det då krävs att kortnumret lämnas ut. Vid betalning med Swish behövs inga uppgifter av detta slag, utan endast personnummer behöver uppges. Detta talar för att Swish upplevs som ett mer säkert alternativ än betalning via bankkort.
Utmanare på marknaden för digitala betalningsmetoderSwish är den mest populära digitala betalningsmetoden, men i och med det minskande användandet av kontanter har
nya aktörer dykt upp på marknaden. På andraplats över de mest populära sådana återfinns Klarna. Här uppger 74% av personer över 18 års ålder att de använt betallösningen minst någon gång under året. Dock svarar endast 16% att de använde Klarna minst en gång i veckan, vilket är långt ifrån Swish-användarnas 45%.
Det samtliga digitala betalningsmetoder har gemensamt är att de kräver legitimering från användaren. I dag finns flertalet så kallade e-legitimationer och den mest populära är BankID. 86% uppgav att de använde BankID under 2021 och 47% att de använde tjänsten dagligen. Konkurrenten Freja e-id hade endast använts av 1%, vilket visar på en tydlig vinnare även inom denna kategori.