Klädbutik stänger på Kungsmässan
Av Kristian Alm
Nu stänger klädbutiken Bik Bok på Kungsmässan. Sedan tidigare står två lokaler tomma i köpcentret.
– Det pågår en dialog med nya intressenter, säger Liselott Bengtsson, centrumledare.
Arkivfoto: Norra Halland
Upplevelser blir allt viktigare för att locka besökare till köpcenter och kunna konkurrera med näthandeln.
Sedan ett par år finns bion i Kungsmässan, restaurangerna har fått uteserveringar som fungerar även efter ordinarie öppettider, och nyligen slog Indoor Golf och O´Learys upp portarna med buller och bång.
Det gäller att fundera i nya banor.
– Vi lever i föränderliga tider, där vi hela tiden måste anpassa oss efter vad våra besökare vill ha, och det i sig är ju inget nytt , det går bara snabbare, konstaterar Liselott Bengtsson.
Lågkonjunkturen tror många kommer att pressa detaljhandeln hårt, men som Norra Halland nyligen berättade var decembersiffrorna på Kungsmässan plus minus noll jämfört med 2021 även om antalet besök ökade med 5 %. För hela året ökade omsättningen, men det är en bit kvar till hur det såg ut före pandemin.
Två lokaler på andra våningen vid Entre 1 står just nu tomma.
–Det pågår en dialog med nya intressenter för samtliga lokaler. Totalt har vi just nu en vakansgrad på ca 10% vilket inte är särskilt mycket med tanke på världsläget.
Mer än så vill Liselott Bengtsson inte säga.
– Jag kan inte avslöja något om pågående förhandlingar förrän kontrakt är klara.
Men om några veckor är alltså ytterligare en lokal tom. Det är klädaffären Bik Bok som lämnar köpcentret och Kungsbacka den 19 mars. Inte heller där vill centrumledaren säga något.
Ännu tystare är det om ryktet att ett gym skulle vara på väg in i köpcentret.
Däremot är tanken på breddning av verksamheten något man jobbar med.
– Det finns flera spännande tankar kring att bredda upplevelsen. Vi tittar till exempel på att få in aktörer kopplade till hälsa, avslutar Liselott.
Och då menas inte bowling med öl...
Långt till rekord på KungsmässanFulla hus på O’Learys