I Sverige har vi numera tyvärr en läskris. Svenska elevers läsförståelse har över tid försämrats kraftigt. Över 20 procent av grundskoleeleverna i årskurs fyra saknar de nödvändiga läs- och skrivfärdigheterna som krävs för att nå upp till de förväntade målen och var femte elev lämnar grundskolan utan tillräckliga läskunskaper. Så ska det inte vara.
Att kunna läsa och förstå det vi läser är grunden för all bildning, för vår möjlighet att ta del i samhället och för att vi fullt ut ska kunna vara demokratiska medborgare. Det är också grunden för att vi ska klara av grundskolan och kunna ta oss vidare till högre studier och arbete. En läs- och skrivkunnig befolkning är i förlängningen avgörande för svensk konkurrenskraft. Därför är en ökad läsförmåga hos våra barn och unga ett av våra viktigaste uppdrag.
Skolan är den miljö där alla barn oavsett bakgrund och förutsättningar möts och kanske är det just där som första mötet med de klassiska skönlitterära verken äger rum. För att öka barns läsförståelse återinför vi nu både fysiska läroböcker och skönlitteratur i skolan samtidigt som vi minskar användningen av skärm.
I regeringsställning har Moderaterna möjliggjort för skolorna att köpa in både fysiska läromedel och fack- och skönlitteratur. Under förra året fick förskolan, förskoleklasserna och lågstadiet möjlighet att köpa in fack- och skönlitteratur för 176 miljoner kronor. I år har bidraget höjts till 480 miljoner och utökats till att omfatta hela grundskolan samt gymnasieskolan. Det betyder att skolan har fått medel motsvarande 3,2 miljoner böcker inom fack- och skönlitteratur på två år. Som stöd och inspiration för undervisande lärare har Skolverket och Kulturrådet fått i uppdrag att ta fram läslistor för förskolan, grundskolan och gymnasiet. Utöver det avsätter regeringen 550 miljoner kronor per år för inköp av läroböcker och lärarhandledningar. Det är ett viktigt steg i vår strävan mot principen om en lärobok per elev och ämne.
Utöver böcker är också bemannade skolbibliotek viktiga för att stärka läsförmågan. Från och med den 1 juli gäller därför lagen om bemannade skolbibliotek, vilket stärker likvärdigheten. Idag finns det stora variationer mellan olika skolors tillgång på bibliotek och skolbibliotekarier. Med den nya lagen förtydligas skolbibliotekens roll och fler barn får möjlighet att upptäcka läslusten. Därutöver får Folkbiblioteken 40 miljoner kronor årligen, för att säkerställa arbetet med att stimulera barn och ungas läsning.
I Kungsbacka bidrar regeringens litteraturläsning till att barnen på våra förskolor och grundskolor får upptäcka magiska världar och modiga karaktärer som man tidigare inte fått uppleva.
För oss moderater är frågan om barns tillgång till litteratur och läsning viktigt. Att kunna läsa och förstå det man läser är en biljett till samhällsgemenskapen. Nu lägger vi grunden för att Sverige åter ska bli ett läsande land!
Parisa Liljestrand, Kulturmister
Kristina Axén Olin, kulturpolitisk talesperson (M)
Emanuel Forsell (M), ordförande i nämnden för Förskola och Grundskola
Inne på sjunde året som anställd hos nöjesparken
I en fruktansvärd storm i januari 1920 går ångfartyget Macona under på revet utanför Nidingen. 49 besättningsmän omkommer – bara en enda man överlever genom att klamra sig fast i masttoppen i vinterkylan. Nu berättar Frillesåsförfattaren Carl-Magnus Stolt den dramatiska historien.