Fler än 100 kontroller – handlare följer begränsningarna
Länsstyrelsens inspektörer har sedan pandemilagen trädde i kraft hunnit med mer än 100 tillsynsbesök. De flesta verksamhetsutövare sköter det bra.
– Målet är att minska smittspridningen, inte att göra så många anmärkningar som möjligt, säger Patrik Ekheimer, funktionschef för tillsynsfunktionen, länsstyrelsen i Halland.
”Målet är att minska smittspridningen, inte att göra så många anmärkningar som möjligt”, säger Patrik Ekheimer, funktionschef för tillsynsfunktionen, länsstyrelsen i Halland.
Den 10 januari trädde den nya pandemilagen i kraft. Den ger regeringen och myndigheter möjlighet att införa begränsningar för verksamheter som allmänna sammankomster, handelsplatser och kollektivtrafik.
För verksamhetsutövare inom handel, är man skyldig att begränsa antalet kunder och besökare, undvika trängsel och erbjuda möjlighet att tvätta händerna eller handdesinfektion. Man ska också ha dokumentationen tillgänglig som visar hur man kommit fram till hur många som får vistas i lokalen.
Dialog och frivilliga rättelser
Uppdraget att se till att restriktionerna följs föll på länsstyrelsen.
– Vi är igång och utövar tillsyn över hela länet, framförallt i butiker och gallerier som vi hade fokus på under förra veckan. Vi vidgar tillsynen succesivt för att även titta på till exempel gym och frisörer, säger Patrik Ekheimer, funktionschef för tillsynsfunktionen, länsstyrelsen i Halland.
Hittills har man inte stött på några allvarliga fel eller brister som gör att man får gå vidare med vite eller föreläggande.
– Vi jobbar väldigt mycket med dialog och frivilliga rättelser. Vi har noterat en del smärre brister som de får rätta till. Det kan vara att skyltning saknas. Generellt vill verksamhetsutövarna väl och gör ett bra jobb, säger Patrik Ekheimer.
Kontroller kontorstid
Inspektionerna har skett under kontorstid, men eftersom det oftast är mer trängsel helger och kvällstid, kommer inspektioner göras även då. Den vanligaste bristen är att butiken inte har sin dokumentation tillgänglig att visa länsstyrelsens inspektörer, som till exempel visar hur man beräknat maximalt antal besökare.
– Ett problem större butiker har är att de ofta tänkt jättebra kring helheten och det finns gott om plats. Men så finns det vissa delar som är mer kritiska till exempel en spelhörna, panthörna eller en paketutlämning som är trång. För avgränsande delar ska man beräkna ett separat maxantal och i andra fall behöver man justera sina rutiner, säger Patrik Ekheimer.
10 nyanställda
För länsstyrelsen har det krävt vissa omprioriteringar och man har lånat tillsynspersonal från olika enheter. Men man har också korttidsanställt tio nya handläggare, två vardera från hallands större kommuner.
– De utövar tillsyn i länsstyrelsens namn och är anställda av oss. Vad det gäller personal från andra enheter så finns det vissa som inte kan göra sitt ordinarie tillsynsarbete just på grund av coronapandemin, säger Patrik Ekheimer.
Mer läsning:
Skärpta krav på munskydd i Halland
Kronprinsessparet ringde upp Kungsbacka
Delvis distansundervisning för högstadiet
Regeringens coronabesked