NYHETER 2020-03-16 KL. 10:21

Ingen majblomma i maj

Den årliga försäljningen av majblommor skjuts på framtiden. Detta för att minska risken för smittspridning av coronaviruset.

Ingen majblomma i maj

TV-klipp och nyheter

TV-klipp och nyheter



Säljstarten för majblomman skulle gått av stapeln i slutet av april. Nu blir det inte aktuellt förrän efter sommaren.
Majblomman, grundad av kungsbackabon Beda Hallberg 1907, säljs till förmån för att motverka barnfattigdom i Sverige.

Över 60 000 barn säljer årligen majblommor med hjälp av volontärer från 550 lokala majblommeföreningar.

Bidra på andra sätt


– Det är ett drastiskt beslut att flytta fram barnens försäljning av majblommor, men det är det enda alternativet i denna situation. Nu ber vi alla som kan att bidra till majblommans verksamhet på andra sätt. Det är jätteviktigt att Majblomman kan dela ut ekonomiskt stöd till barn inför sommaren, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve, i ett pressmeddelande.

Nästa vecka kommer man meddela nytt datum för när majblomman kommer att säljas.

Tidigare:

Årets Majblomma gul och rosa

Mandi sålde flest majblommor

NYHETER 2025-10-20 KL. 18:45
Premium

"Vi vågar inte ens lämna våra hem på kvällarna längre"

Boende har problem med ungdomar som vandaliserar

Osäkerhet på tränarbänken i OBK
FOTBOLL 2025-10-20 KL. 13:15
Premium

Osäkerhet på tränarbänken i OBK

Tuff sommar för omsorgen – övertiden ökade
NYHETER 2025-10-20 KL. 12:15
Premium

Tuff sommar för omsorgen – övertiden ökade

"Behovet mer påtagligt under sommaren"

Sporten i korthet
SPORT 2025-10-20 KL. 09:40
Premium

Sporten i korthet

LÄS SENASTE E-TIDNINGEN


Fler E-tidningar

SENASTE NYTT

Premium | NYHETER 2025-10-21 KL. 13:39
Hon blir chef för Kungsbacka Arena

Fler nyheter

DÖDSANNONSER

Princessorna som vandrat i Sveriges alla landskap

Princessorna som vandrat i Sveriges alla landskap

En grupp kvinnor, inspirerade av kronprinsessan Victorias vandringar genom Sveriges landskap, har skapat sin egen unika tradition – Princessvandring. Klädda i kronor och med en gemensam drivkraft har de satt sina fotavtryck i 25 av landets 25 landskap. Deras mål? Att umgås, uppleva och lära sig om Sveriges rika kultur, natur och historia – allt medan de skapar minnen för livet.