Hotellägaren: Försöker tänka framåt
Det har gått drygt ett år sedan Gottskär hotell slog upp portarna till sin restaurang och huvudbyggnad på nytt, efter branden i slutet av 2017. Så kom coronan, och det första året har varit rejält utmanande.
– Det har varit helt galet, säger hotellchefen och vice vd:n Anna Simonson, som jämför året som gått med en bergochdalbana.
Natten till den 30 december 2017 blev chockartad för ledningen och personalen på Gottskär hotell i Onsala. En fyrverkeripjäs satte huvudbyggnaden i brand. När brandkåren kom till platsen var byggnaden övertänd och gick inte att rädda.
– Ett hotell brinner ned och ägarna står i fullständig chock, ovisshet och kaos, minns Anna Simonson.
Redan samma morgon greps en 19-årig yngling misstänkt för att ha anlagt branden. I februari 2019 dömdes den unge mannen till villkorlig dom med samhällstjänst för grov allmänfarlig vårdslöshet.
Huvudbyggnaden var nedbrunnen, men annexen där hotellrummen ligger var oskadda. Kort efter branden beslutade sig hotellets ägare för att köra i gång med verksamheten, fast utan restaurang.
– Som tur var fanns det en lokal i hamnen som blev café och reception. Vi hade bara uppehåll i några månader direkt efter branden.
Fokusförflyttning
Fastigheten som brann ägs av kommunala Eksta. Bostadsbolaget gick genast med på att bygga upp igen. Ett och ett halvt år efter branden, på försommaren 2019, stod den nya huvudbyggnaden på plats och Gottskär hotell kunde nyöppna. Då valde man att styra om fokuset något, från att ha varit helt inriktade på bokade konferenser till att öppna upp mer för allmänheten.
– Vi fick bra uppbackning av gamla kunder, säger Anna Simonson.
I januari i år sjösattes en omorganisation på hotellet. Det handlade om nya arbetssätt, att stärka arbetsgivarvarumärket och att satsa på en stabil grund.
– I mars stod vi helt startklara för att fånga vår första högsäsong. Det var fullbokat med konferenser och bröllop. På en vecka försvann allt.
Coronaviruset satte totalstopp. I mitten av mars försvann bokningarna en efter en, tills att inte en enda återstod. Med en brand så färskt i minnet fanns ingen buffert att tala om, förklarar Anna Simonson.
– Då hade vi två alternativ. Att lägga oss ned och skita i allt eller att försöka hitta lösningar.
Valet föll på det senare.
– Vi är ett sjukt bra team som har gått igenom mycket tillsammans. Vi brukar säga att vi är som nickedockor, man kan slå ned oss men vi reser oss igen, säger Anna.
Kreativa lösningar
Lösningarna man kom fram till för att klara sig igenom det första skedet i pandemin bestod bland annat i att börja erbjuda luncher och utkörning.
– Det positiva är att det är många fler Onsalabor som har hittat oss, många som har jobbat hemma.
Mindre evenemang med musikunderhållning har man också kunnat anordna under våren, med coronabegränsningar förstås. Redan noggranna hygienrutiner blev än noggrannare och nya arbetssätt och kreativa lösningar för att minimera risken för smittspridning kom på plats fort.
– Vi måste försöka komma i gång, men göra det efter konstens alla regler. Folk ska kunna komma hit och känna sig säkra, för människor behöver träffas. Det ger extremt mycket glädje att träffa alla, vi tankar energi genom våra gäster.
Nu börjar Gottskärsfolket se ljuset i tunneln. Personalen är fortfarande korttidspermitterade fram till månadsskiftet augusti/september, men Anna Simonson berättar att de senaste veckorna har bjudit på en explosion av rumsbokningar. Många vill ”hemestra” i sitt närområde.
För några månader sedan fanns en risk att bolaget skulle behöva sättas i konkurs.
– Idag är den tanken väldigt långt borta. Nu ser vi att det här funkar.
Anna Simonson ser positivt på framtiden:
– Vi tänker inte tillbaka så mycket, utan vi försöker tänka framåt. Det är klart att det är psykiskt påfrestande ibland, men det är vad det är.
– Nu är vi supertaggade, vi har grym personal som verkligen kämpar.