Under många år har Kungsbacka kommun prövat olika sätt att planera Åsa. En stor och betydelsefull markareal är före detta järnvägsområdet. När ett järnvägsföretag avslutar ett spår/markområde skall järnvägsföretaget (trafikverket) enligt lag, avsluta sin verksamhet med sanering av markområde.
Så skedde ej, Kungsbacka kommun köpte markområdet till ett billigt pris, där trafikverket friskrev sig tvånget att sanera. Kommunen går vidare med olika exploatörer med planläggning. Exploatörerna skall då svara för saneringen, med effekt att bostadsrättköpare som "slutanvändare" får bära saneringskostnaden.
Resultatet blir att beräknat slutpris blir så högt att byggentreprenör backar ur affären. Kommunens "besparing" har lagt en död hand över planeringen av Åsa centrum. Många konsulttimmar och kostnad för olika planförfattare har hela tiden löpt på, efter tjänsteförrättares egna bevåg.
Dags för politiken att svara för helheten och inte "beta" av tomt efter tomt.
Sven Gustavson
"Vår vision är att vi ska lyfta kvinnor"
Det fanns bara en sak i huvudet när Mikael och Sofia Schött klev innanför dörrarna. När de öppnas igen och de promenerar ut genom dem så ska de kliva ut ur den här mardrömmen allihopa tillsammans. De vaknade utan sin älskade Tristan. Det var tio år sedan – nu är de redo att berätta sin historia om hur man faktiskt tar sig vidare.