Svar på insändaren "Vi jobbar för utökad trafiksäkerhet"
Kommunen, via Åsa Dykes, hänvisar till att det blev ingen flytt av Kungsbacka station till Inlag, för i så fall hade man byggt en säker GC-passage över/under järnväg. Detta beslut måste vara minst tio år gammalt.
Vidare kan man läsa att man arbetat med förslag att bredda befintlig bro, vilket ej går att genomföra. Dessutom har man utrett en ny bro för GC som tyvärr blev för dyr.
Av egen erfarenhet har jag i insändaren "Livsfarlig promenad över bron" informerat om att ett sådant här projekt startar man upp med en förstudie, där man ser över vilka alternativ som är möjliga och rimliga. Jag vet att Trafikverket och kommunen har hållit på med alternativa lösningar sedan minst 2019. När man nu hänvisar till flytt av järnvägsstation så har man troligen hållit på i tio år.
Nu ska man påbörja studier av hur mycket befintlig bro kan breddas. Detta skulle ha varit utfört för minst fem år sedan.
Med detta arbetssätt som Trafikverket och kommunen har för att projektera och bygga detta senaste förslaget, så kommer i bästa fall en trafiksäker passage över bron vara klar tidigast våren 2027.
Därför kräver vi att kommunen snarast sätter upp barriärer för att skilja fordon från fotgängare. Detta har vi påtalat tidigare.
Christer Perfjell Springstrike (KB)
Jan Alfredsson (KB)
Mats Ståhlberg (KB)
"98 procent av alla vi möter är positiva"
I en fruktansvärd storm i januari 1920 går ångfartyget Macona under på revet utanför Nidingen. 49 besättningsmän omkommer – bara en enda man överlever genom att klamra sig fast i masttoppen i vinterkylan. Nu berättar Frillesåsförfattaren Carl-Magnus Stolt den dramatiska historien.